Phorm, een dienst die wordt gesteund door de drie grootste internetproviders in het Verenigd Koninkrijk, is ontwikkeld om online adverteren effectiever te maken door alle pagina's die een gebruiker bezoekt te analyseren in plaats van de inhoud van slechts één website waar de gebruiker zich op dat moment bevindt, meldt TimesOnline.

Inbreuk op privacy

The Foundation for Information Policy Research (FIPR ), een groep academici uit Cambridge, beweert dat de service, die deze maand voor het eerst gaat proefdraaien bij internetprovider BT, inbreuk maakt op de privacy van gebruikers. Phorm , dat wordt gesteund door BT, Virgin en Talk Talk zegt dat haar technologie juist prettig is voor consumenten omdat er relevantere advertenties worden getoond op basis van sites die hij of zij bezoekt.

Wanneer iemand bijvoorbeeld een site over golfen bezoekt en daarna een site over financiële diensten, dan zal Phorm ervoor zorgen dat er een advertentie over golf wordt getoond op de site over financiële diensten.

Meer reclame-inkomsten

De grote internetproviders verlenen hun medewerking aan Phorm, omdat zij hopen zo meer te kunnen verdienen aan online advertenties. Deze markt wordt op dit moment beheerst door Google, die alleen directe deals sluit tussen adverteerders en websites, internetproviders worden daarbij buitenspel gezet.

Volgens FIPR is Phorm echter onwettig omdat het informatie verzamelt over het surfgedrag van internetgebruikers, zonder dat deze daarvoor toestemming hebben gegeven. Dit is volgens FIPR in strijd met Regulation of Investigatory Powers Act , een wet die moet voorkomen dat communicatie op dergelijke wijze wordt onderschept.

"Gebruikers moeten de mogelijkheid krijgen om zich hier expliciet voor aan te melden, niet alleen de optie om zich af te melden. Het leveren van een ongevraagde dienst zonder een duidelijke en transparant opt-in-systeem, maakt Phorm waarschijnlijk illegaal in het Verenigd Koninkrijk en de rest van Europa", aldus de denktank.

Petitie

Het struikelblok is volgens FIPR echter niet alleen te omzeilen door toestemming van gebruikers te vragen. Zelfs wanneer alle gebruikers toestemming geven, kan de dienst nog als onwettig bestempeld worden, omdat ook alle uitgevers van websites akkoord moeten gaan.

De inhoud van hun websites zal immers worden gebruikt als onderdeel van het advertentieprogramma. Inmiddels hebben meer dan vijfduizend mensen een petitie getekend waarin staat dat Phorm inbreuk maakt op privacy en waarin Premier Gordon Brown wordt opgeroepen om de privacywetten aan te passen om bescherming te bieden.

Gebruiker niet te identificeren

Voorafgaand aan de ontwikkeling van het systeem had Phorm de dienst laten onderzoeken door twee onafhankelijke bedrijven, 80/20 Thinking en Ernst &Young. Beide bedrijven kwamen tot de conclusie dat Phorm geen inbreuk maakt op privacy omdat alleen het gedrag van een gebruiker te traceren is en niet zijn of haar identiteit.

Internetgebruikers worden via Phorm voorzien van een uniek nummer waardoor bijgehouden kan worden welke sites zij bezoeken, waarop advertenties vervolgens kunnen worden afgestemd. De identiteit van de gebruiker is daarbij door een adverteerder niet te traceren.