Schiphol heeft al geruime tijd ervaring met het identificeren van passagiers met behulp van de irisscan. Dankzij deze biometrische techniek kan het paspoort in de zak blijven zitten en wordt de passagier gecontroleerd aan de hand van zijn iris en de gegevens daarvan op een speciale pas. Op dit moment maken meer dan 1200 passagiers die regelmatig vliegen, gebruik van de scanmogelijkheid op Schiphol. De luchthaven gaat zijn controlesysteem en de ervaringen ermee nu aan andere luchthavens en luchtvaartmaatschappijen aanbieden. Volgens een woordvoerder zijn nog geen contracten getekend, maar zijn er gesprekken gaande met Europese en Amerikaanse luchthavens en –maatschappijen. De interesse naar dit soort systemen is volgens een woordvoerder van Schiphol na de aanslagen in september vorig in de Verenigde Staten sterk gestegen.

Groot-Brittannië

De Britse luchthaven Heathrow is deze week begonnen met een vijf maanden durende test om te kijken of de irisscan als alternatief kan zijn voor het paspoort. De test wordt uitgevoerd in samenwerking met Virgin Atlantic en British Airways en is bedoeld voor een selecte groep Amerikaanse passagiers die regelmatig tussen de Verenigde Staten en Groot-Brittannië vliegt. Op Heathrow wordt gebruikt van een scantechniek die ontwikkeld is door het Amerikaanse bedrijf EyeTicket dat de zelf een techniek ontwikkeld heeft voor het scannen van de iris. De techniek is vergelijkbaar met het systeem dat op Schiphol gebruikt wordt.

Bluetooth

Op de Deense luchthaven Billund wordt geen gebruik gemaakt van biometrie om passagiers te identificeren. Wel is op het vliegveld een Bluetooth-systeem geïnstalleerd dat de bewegingen van passagiers en hun bagage nauwlettend in de gaten houdt. Een selecte groep gecontroleerde passagiers heeft de beschikking over speciale labels die voortdurend in contact staan met het Bluetooth-netwerk. Aan de hand van die labels kunnen ze gecontroleerd worden en kunnen ze zonder oponthoud controleposten passeren. Volgens Anders Nielsen, woordvoerder van de Deense luchthaven, zijn de eerste resultaten van de test positief. Zo kan een passagier die nog niet aan boord is, snel gelokaliseerd worden. Het systeem gaat nog uitgebreid worden. In de toekomst kan het bivoorbeeld gebruikt worden om passagiers via de mobiele telefoon te informeren over de dichtstbijzijnde parkeerplaats op het vliegveld.