Winkeliers delen informatie die vergaard wordt met winkelmandjes in de regel met tientallen third-party handelaren, zoals adverteerders. Het is niet zo heel ingewikkeld om deze cookie-informatie te koppelen aan specifieke bitcointransacties, zo beschrijven onderzoekers van de Princeton-universiteit (PDF).

"Anonimiteit van cryptovaluta is een nieuw onderzoeksonderwerp, maar het zit op het snijpunt van twee bekende velden: tussen anonieme communicatie en data-anonimisatie. Helaas lijkt het erop dat het slechtste van deze twee werelden is geërfd", zo schrijven de privacyonderzoekers.

Terugzoeken in blockchain

Scripts van derden konden bijvoorbeeld bitcoinadressen zien en koppelen aan de persoonlijke informatie van gebruikers die deze transacties uitvoeren. Daarmee kun je volgens de onderzoekers anoniem geachte transacties van de blockchain relatief eenvoudig deanonimiseren.

Het probleem in een notendop volgens het rapport: "Gevoelige data moet op openbare plaatsen permanent worden opgeslagen (...) en deanonimisering kan met terugwerkende kracht gebeuren. En net als met anonieme communicatiesystemen, is privacy afhankelijk van het gedrag van gebruikers en applicaties en de subtiele interacties die daaruit voortkomen."

Tools die worden gebruikt om ad-domeinen te blokkeren en andere anti-trackingtools voorkomen niet dat betaalgegevens worden doorgegeven, zo melden de onderzoekers tussendoor: