Zondag werd Amazon S3 getroffen door een ruim zes uur durende storing. Veel sites en diensten van web 2.0-bedrijven, waaronder microblogdienst Twitter, op zwart gingen of slecht bereikbaar waren. Zowel het Amerikaanse als het vorig jaar gestarte Europese serverpark van S3 kampten met 'verhoogde foutfrequentie' (elevated error rates) zoals Amazon het eufemistisch noemt.

S3 is een dienst waarmee bedrijven en particulieren hun data zoals afbeeldingen en video bij Amazon kunnen achterlaten. Veel startende webbedrijfjes maken gebruik van de dienst omdat zij dan zelf niet hoeven te investeren in hardware en onderhoud. Bovendien zou Amazon veel beter in staat zijn om een goede beschikbaarheid te garanderen.

Deuk in vertrouwen

Maar het vertrouwen in dat laatste heeft met deze nieuwe storing een flinke deuk opgelopen en is aanleiding voor verhitte discussie over de risico's, zin en onzin van gehoste webdiensten in het algemeen en die van Amazon in het bijzonder.

Loic Lemeur van videobloggingtool Seesmic is blij dat onlangs is overgestapt van Amazon S3 naar een concurrent en bovendien gebruik maakt van een Content Delivery Network (CDN) om de gebruikerscontent te verspreiden en online te houden.

Ook het feit dat de webwinkel van Amazon zelf geen last had van de storing, terwijl S3 is gebouwd op overcapaciteit van Amazon zelf, roept wrevel op. "...Het vlechtwerk van web 2.0 is onbereikbaar maar ik kan me niet voorstellen dat Amazon.com ook maar één 404 melding geeft. Zouden ze toch niet dezelfde infrastructuur gebruiken voor hun winkel als die ze verkopen aan de rest van ons?", vraagt Antonio Rodriguez zich retorisch af op z'n blog.

Overdreven

Anderen vinden de ophef overtrokken en wijzen erop dat dergelijke incidenten onvermijdelijk zijn en gelukkig sporadisch. Fotosite SmugMug ziet helemaal geen reden tot alarm.

"Historisch gezien is Amazon zeer stabiel. We hebben drie van dergelijke storingen meegemaakt in meer dan twee jaar, inclusief deze. [...] Ons vertrouwen in Amazon, en de zorg die ze dragen voor het opslaan van uw waardvolle herinneringen, is niet geschaad. [...] Het belangrijkste is dat ze [de storingen, red] zeldzaam zijn en goed worden afgehandeld."

Wat dat betreft heeft Amazon inderdaad zijn les geleerd. Bleef het tijdens vorige storingen nog lang angstvallig stil, nu publiceerde S3 regelmatig updates op het 'statusdashboard' van zijn webdiensten.