Microsoft heeft naar eigen zeggen veel energie gestoken in de beveiliging van de Xbox. Doel is vooral om er alleen spelletjes op te laten spelen die speciaal voor deze spelconsole zijn bedoeld. Als gevolg van de prijzenslag onder makers van gameconsoles leggen de fabrikanten nu geld toe op de hardware. Met de software hopen ze geld te verdienen, vandaar dat beveiliging van het grootste belang is.

De student – Andrew Huang - van het fameuze Massachusetts Institute of Technology (MIT) ontdekte dat er het een en ander schort aan de beveiliging. Hij wist de sleutel te kraken die gebruikt wordt om na te gaan of een bepaald spel wel een officieel Xbox-schijfje is.

Om de code te kraken, moest Huang een extra printplaat solderen tussen twee belangrijke Xbox-onderdelen. Het verkeer tussen deze onderdelen werd als het ware onderschept door het nieuwe printplaatje. Huang profiteerde naar eigen zeggen van het feit dat Microsoft de gegevens niet versleutelt. Microsoft zou zich verlaten op HyperTransport-verbindingen, waarbij data op hoge snelheid heen en weer worden verstuurd.

Nieuwe toepassingen

Wie nu denkt dat er snel allerhande nieuwe officieuze toepassingen voor de Xbox beschikbaar komen, komt bedrogen uit. Huang verklaarde tegenover CNet dat hij niet van plan is de details van zijn hack in de openbaarheid te brengen. Microsoft zou hem heel duidelijk hebben gemaakt wat binnen de wet valt en wat niet.

Onderzoek voor wetenschappelijke doeleinden valt daar binnen, het openbaar maken van geheimen niet omdat daarmee inbreuk zou worden gemaakt op het intellectueel eigendom.

De kous is hiermee echter nog niet af. Huang zegt nog te onderzoeken hoe hij zijn kraak op een legale wijze kan delen met belangstellenden. Als dat lukt, dan verwacht de MIT-student binnen enkele maanden een explosie aan open-source toepassingen voor de Xbox, waarbij de machine als goedkoop alternatief voor de pc wordt benut.