In de brief biedt XS4All-directeur Marion Koopman andermaal haar excuses aan voor 'de hinder van een omvangrijke, landelijke internetstoring'. "Dit is niet wat van ons als kwaliteitsprovider verwacht mag worden."

Attentie of goed doel

Omdat de storing samenviel met het 15-jarige bestaan van de isp, 'vinden wij daarom een blijk van waardering en een passende compensatie van uw ongemak op zijn plaats', schrijft Koopman.

De brief met het gebaar plofte gisteren op de mat bij circa 50.000 abonnees, bevestigt de woordvoerder van XS4All tegenover Webwereld. Afhankelijk van het abonnement krijgen getroffen klanten een attentie van tussen de 10 en 25 euro. Dat kan als tegoedbon, usb-stick of bijvoorbeeld een Staatslot. Ook kunnen klanten ervoor kiezen om het bedrag te doneren aan een door XS4All geselecteerd goed doel: digitale burgerrechtenbeweging EDRI, Press Now of Amnesty.

Geen navolging

Desgevraagd laten andere getroffen providers weten niet van plan te zijn het voorbeeld van XS4All te volgen. Volgens Solcon is daar geen aanleiding toe, omdat 'de storing beperkt was tot een deel van onze klanten en bovendien slechts enkele uren heeft geduurd', laat een woordvoerster weten. Of de isp zelf schadevergoeding eist of krijgt van KPN, kan de zegsvrouw niet zeggen.

Een woordvoerster van Telfort laat weten 'dat compensatie voor hinder van de storing alleen op individuele basis wordt verleend.' Als Telfort-abonnees echt gedupeerd zijn, dan kunnen ze dat via de kantenservice aangeven, meldt het bedrijf.

Er zijn geen particuliere klanten van KPN zelf getroffen door de storing, meldt een KPN-woordvoerder. Voor zakelijke klanten geldt uiteraard het Service Level Agreement (SLA) dat ze met KPN hebben afgesproken. Vergoeding in die gevallen wordt dan ook per geval afgewikkeld. XS4All en Telfort hebben helemaal geen SLA met KPN, omdat ze eigendom zijn van het telecomconcern zelf. Ze kunnen dus ook geen beroep doen op vergoeding bij het moederbedrijf. "Dat zou een raar soort interne transactie zijn. Dat heeft dus geen zin", aldus de zegsman.

Megastoring

Half mei trad op de backbone van KPN een megastoring op. ATM-switches schakelden zichzelf uit omdat ze door een softwarebug teveel verkeer accepteerden. Het volgende domino-effect resulteerde in een dagenlange storing, die het netwerk van andere internet providers, umts-masten en pinverkeer verstoorde.