Het idee van een spamfilter was er al een tijdje bij XS4ALL. Vooral de laatste maanden worden abonnees van de provider overspoeld met ongevraagde mail. XS4ALL maakt gebruik van een aantal internationale DNS-blocklists om abonnees te beschermen tegen (internationale) spammers. Het aanbevolen XS4ALL Standaardprofiel zorgt ervoor dat inkomende ongevraagde bulkmail automatisch wordt doorgestuurd naar een extra mailbox. Abonnees kunnen deze POP-mailbox af en toe controleren, om te kijken of de filters hun werk naar behoren doen. Ze kunnen er ook voor kiezen om de als spam gemarkeerde mail zelf te filteren in hun eigen e-mail programma. Dat is belangrijk, stelt de provider, omdat spamfilters nooit 100 procent accuraat kunnen zijn. Alleen de ontvanger kan uiteindelijk bepalen of e-mail gevraagd is of ongevraagd. Verder biedt de provider de mogelijkheid spam automatisch te laten blokkeren. Het nadeel van deze spambestrijding is dat het niet mogelijk is om te controleren wat er precies is tegengehouden. Vandaar dat XS4ALL alle abonnees aanraadt om eerst ervaring op te doen met het Standaardprofiel. Ten slotte is voor de meer ervaren internetter nog een aantal geavanceerde opties. Hiermee is het mogelijk om voor elke POP-mailbox (inclusief bijbehorende e-mailaliassen) een apart anti-spam profiel te kiezen, gebaseerd op een eigen keuze uit de verschillende DNS-blocklists die XS4ALL aanbiedt. Blocklists zijn continu wisselende lijsten van individuele mailservers of zelfs complete providers die verdacht worden van het versturen van spam. Veel blocklists – volgens XS4ALL een uitstekende voorbeeld van zelfregulering op het net - hanteren uitsluitend technische criteria om te bepalen of iets spam is, andere lijsten zijn gebaseerd op klachten van internetters.