DKIM (DomainKeys Identified Mail) is een combinatie van Yahoo's DomainKeys met Cisco's Internet Internet Identified Mail, twee mail identificatiemethoden die afzonderlijk zijn ontwikkeld. Achterliggende gedachte hierbij is om spam terug te dringen.

De methode moet providers een handvat geven om de herkomst van e-mails te verifiëren en om dus zo spoofing tegen te gaan. Spoofing is een populaire techniek onder spammers om de headerinformatie zodanig aan te passen dat de afzender vervalst wordt.

Internetters kunnen zo verleid worden om een bepaald linkje te openen of om zelfs persoonlijke informatie achter te laten op een vervalste site. Deze laatste methode staat bekend als phishing.

De twee initiatiefnemers sturen de technische specificaties deze week aan de Internet Engineering Task Force (IETF). Cisco en Yahoo hopen dat DKIM uiteindelijk zal fungeren als industriestandaard. Andere partijen moeten de techniek gratis kunnen gebruiken.

De methode van Cisco bestaat sinds juni vorig jaar, maar tot dusver is er weinig mee gedaan. Yahoo's oplossing is al op grote schaal getest en omarmd. Yahoo ontvangt naar eigen zeggen 350 miljoen mails per dag die gemerkt zijn met DomainKeys.