Eind augustus is het voor gebruikers mogelijk om op de privacypagina van Yahoo te kiezen om geen persoonlijk toegesneden advertenties meer te ontvangen. Deze nieuwe optie breidt het bestaande opt out systeem uit. Het was al mogelijk om ervoor te kiezen deze Yahoo advertenties niet te ontvangen op websites van derden. Op bijna iedere site in beheer van Yahoo staat een link naar de privacypagina liet het bedrijf weten.

Tot nu toe verwees Yahoo gebruikers die van de persoonlijke reclame af wilden naar de pagina van het Network Advertising Initiative, een site waar internetters kunnen aangeven advertentiecookies van verschillende bedrijven te willen weigeren. Daar kunnen gebruikers onder meer de cookies van Google blokkeren.

Reactie

Yahoo reageert met deze actie op een onderzoek van de House Committee on Energy and Commerce naar het privacybeleid van verschillende bedrijven. Het politieke orgaan onderzocht eventuele privacyproblemen die kunnen optreden bij het verzamelen van data door bedrijven die advertenties op maat tonen aan gebruikers. Deze toegesneden advertenties worden gebruikt door internetadverteerders om het aantal doorkliks te bevorderen.

Advertentiebedrijven laten vaak een cookie achter in de browser die informatie verzameld over recente online activiteiten. Dat stelt het bedrijf in staat om advertenties te tonen die gerelateerd zijn aan die activiteiten in de hoop de interesse van de gebruiker te wekken. Sommige privacy voorvechters waarschuwen echter dat het onduidelijk is welke informatie precies wordt verzameld en voor welke andere doeleinden die gebruikt kan worden.

Microsoft

Yahoo is niet het enige bedrijf die deze opt out optie aanbiedt. In het privacycentrum van Google kunnen gebruikers aangeven de advertentiecookies niet te accepteren.

Naast het comité zijn veel gebruikers geïnteresseerd in het handhaven van hun eigen privacy. In juli bezochten 75.000 mensen de opt out pagina van Yahoo's privacycentrum. Het bedrijf zegt geen idee te hebben hoeveel mensen daadwerkelijk er voor kozen geen advertenties meer te ontvangen.

Google, AOL en Microsoft reageerden niet direct op de vragen. Naast deze bedrijven werden er ook vragen gesteld aan AT&T, Time Warner Cable, Qwest, EarthLink, Level 3, Verizon, XO Communications en Covad.