's Werelds populairste videosite YouTube heeft overeenkomsten gesloten met Harmonic, Telestream, en Digital Rapids. Die bedrijven leveren technologie aan veel grote tv-zenders en filmmaatschappijen om film- en tv-beelden om te zetten voor digitale distributie via kabel, internet of mobiele kanalen.

Deze bedrijven krijgen toegang tot het drm-systeem van Youtube, genaamd Content ID. Dat systeem maakt een digitale vingerafdruk van een origineel bestand zodat latere kopieën automatisch kunnen worden geïdentificeerd.

Door de integratie van Content ID met de converteertechnologieën van Harmonic, Telestream, en Digital Rapids kan YouTube direct vanaf de eerste uitzending van bijvoorbeeld een tv-show of sportprogramma clandestiene kopieën traceren.

Transformatie

Content ID en de verdere uitbouw ervan speelt een cruciale rol in de transformatie van YouTube van 'piratenplatform' (aldus Viacom) tot het favoriete online distributiekanaal van de contentindustrie. Het mes snijdt namelijk aan twee kanten. Aan de ene kant maakt het drm-systeem YouTube voor de contentindustrie een betrouwbare partij.

Aan de andere kant levert de optie om advertenties te tonen naast clandestiene kopieën de mogelijkheid voor deze bedrijven om er geld aan de verdienen. En uiteraard worden de inkomsten uit die advertenties gedeeld met YouTube zelf. Contenteigenaren hebben overigens ook de mogelijkheid om kopieën volautomatisch te laten verwijderen.

Hoop op winst

Momenteel wordt al één derde van alle advertenties die YouTube toont naast deze kopieën geplaatst, meldt de New York Times. Dat zijn hoopgevende cijfers voor Google, dat zit te springen om de immense videosite eindelijk te gelde te maken.

Eerder deze week werd bekend dat Google-ceo Eric Schmidt onder ede heeft verklaard dat Google in 2006 één miljard dollar premie heeft betaald voor YouTube. Google wilde koste wat kost de sterk groeiende videosite uit handen van concurrenten Microsoft en Yahoo houden.