Vandalen hebben in de vroege maandagmorgen diverse glasvezelkabels in een verdeelhuisje van Ziggo doorgeknipt, waardoor tienduizenden mensen in Noord-Holland Noord zonder kabelsignaal kwamen te zitten. Ook duizenden bedrijven konden geen gebruik meer maken van internet en telefoon. Onder meer de ziekenhuizen Medisch Centrum Alkmaar en het Westfriesgasthuis te Hoorn waren lange tijd nauwelijks telefonisch bereikbaar.

Ziggo heeft met behulp van externe partijen alle glasvezelkabels een voor een aan elkaar moeten lassen. Dat karwei is uiteindelijk om 11 uur ’s avonds geklaard. De afgelopen nacht heeft de kabelmaatschappij alle verbindingen nog uitgebreid getest. “Om 5 uur vanmorgen konden we het sein ‘brand meester’ geven”, zegt Ziggo-woordvoerder Erik van Doeselaar.

Maatregelen

Ziggo heeft van de vernieling aangifte gedaan bij de politie. Van Doeselaar zegt de bevindingen van het politieonderzoek af te wachten. “Naar aanleiding van die bevindingen gaan we ons bezinnen op maatregelen om dit soort incidenten in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen.”

Bedrijven die een contract hebben met Ziggo, zullen worden gecompenseerd voor de tijd dat zij niet bereikbaar zijn geweest. “Per zakelijke klant hangt de compensatie af van de contractuele afspraken, de service level agreement.” Consumenten krijgen geen vergoeding. In de algemene voorwaarden van Ziggo staat dat als een tekortkoming in de levering van diensten niet aan Ziggo is toe te rekenen, er geen schadevergoeding wordt toegekend. Ook is de duur van de storing niet lang genoeg geweest, zegt Van Doeselaar.