Dat schrijft Zuckerberg in een ingezonden stuk in de Washington Post maandag. De wijzigingen verschijnen over enkele weken. De privacy-instellingen worden volgens de Facebook-oprichter "veel eenvoudiger in gebruik".

Want dat is een van de grootste kritiekpunten. Doordat Facebook door de tijd steeds gedetailleerdere privacy-instellingen heeft gekregen, is het geheel opgeblazen tot een menu met 50 instellingen en 170 opties, demonstreerde de New York Times onlangs. Daarnaast had Facebook de laatste tijd last van verschillende bugs, waardoor privégegevens in gevaar kwamen.

"We bieden je ook een makkelijke manier om het delen van informatie met alle diensten van derden uit te schakelen. We doen ons best om deze veranderingen zo snel mogelijk in te voeren", aldus Zuckerberg.

Geen excuses

De Facebook-oprichter biedt in zijn artikel geen expliciete excuses aan voor de recente wijzigngen in het privacybeleid die voor veel onvrede onder een deel van de bijna 500 miljoen gebruikers zorgde. Wel schrijft hij dat zijn bedrijf "zal blijven luisteren" naar zijn gebruikers.

Volgens Zuckerberg kiezen veel Facebook-leden er zelf voor om alle informatie op hun profielpagina's te delen met iedereen, omdat ze makkelijker gevonden willen worden door vrienden. "We bieden al instellingen om de zichtbaarheid van die informatie te beperken en we zijn van plan deze opties uit te breiden", schrijft Zuckerberg.

Onrust

Met het artikel hoopt hij de onrust bij gebruikers weg te nemen. Al 15 duizend ontevreden Facebook-leden willen meedoen aan Quit Facebook Day op 31 mei. Op die dag willen ze massaal hun Facebookprofiel verwijderen uit protest tegen het uitwisselen van gegevens van gebruikers met adverteerders.

Intussen proberen allerlei kleine concurrenten van Facebook van de onvrede gebruik te maken, schrijft The New York Times. Zo belooft de dienst Pip.io, die gebruikers ook statusberichten laat versturen, meer van de gegevens privé te houden. Pip.io heeft volgens The New York Times echter nog maar 20.000 gebruikers.

Diaspora, andere nieuwe Facebook-rivaal met meer privacy, is nog in aanbouw. Diaspora kreeg 180 duizend dollar aan financiering via gebruikers van de fundingsite Kickstarter.