In Utrecht zijn woensdagmiddag de twee overtuigende winnaars van de Smart Mobility Challenge bekend gemaakt. Roudle, de locatieplanner die de meest duurzame plaats berekent om samen te komen met een groep mensen, en Social Charging, dat gebruikers van openbare laadpalen voor elektrische auto's met elkaar verbindt, steken er volgens de jury met kop en schouders boven de laatst overgebleven ideeën uit.

Voor de hand liggend

Zij noemen Roudle ideaal voor vergaderingen met relaties uit verschillende delen van het land. "Roudle is het meest praktische en voor de hand liggende ingediende concept. Dit dankzij de handige combinatie van het plannen van vergaderingen op basis van de beschikbare data van het platform", laat Paul Francissen van de organisatie ons weten. Ook de technische uitwerking van het concept maakte indruk.

Remco van Lunteren, gedeputeerde Mobiliteit van de provincie Utrecht feliciteert Brentjes GEO ICT, bedenkers van Roudle:

De jury noemt de tweede winnaar Social Charging "een sympathieke manier om elektrisch rijden te delen én te stimuleren." Social Charging grijpt in op de sociale verantwoordelijkheid van de gebruikers van openbare laadpalen. Het concept helpt om andere e-rijders te benaderen met het verzoek om laadpalen vrij te maken van opgeladen voertuigen. De combinatie van geo-informatie (waar staan die oplaadpalen) met sociale interactie (waarschuw me als de paal vrij komt) doet Social Charging bovendrijven.

De gedeputeerde met prijswinnaar Gertjan Geurts van Blue Max:

En jullie lezers...

Ook de lezers van Webwereld geloven massaal in publiekswinnaar Roudle van Brentjens Geo-ICT, dat veruit de meeste stemmen (3091) in de online poll heeft gekregen. Blue Max' Social Charging is met 356 stemmen 'best of the rest' boven 030Events van Prime Data B.V. (149), Go About Smart Parking (130) en Meetaround, ingezonden door KPN Consulting (94).

Met het gewonnen geld kunnen de twee winnaars hun toepassingen nu doorontwikkelen. Zo moeten beide ideeën ook echt uitmonden in werkende diensten. Iets wat volgens de organisatie ook echt gaat lukken: bij de beoordeling is door hen goed gekeken naar de haalbaarheid.

Beide winnaars moeten conform de afspraken van de wedstrijd uiterlijk op 5 maart 2015 opleveren. Volgens diezelfde afspraken krijgen beide startups nu een kwart van het ontwikkelbudget en bij oplevering pas de rest.

De prominentenjury van de Smart Mobiltiy Challenge 2014 bestond uit:

Marco Jungbeker, directeur BAM Infratechniek Mobiliteit, juryvoorzitter

Michel van Velde, directeur One Shoe. Boardlid van EBU

Theo van de Gazelle, plaatsvervangend directeur-generaal Rijkswaterstaat

Annelies Hermens, voorzitter U15, representeert 150 belangrijke bedrijven in Utrecht

Nico Westpalm van Hoorn, voorzitter Forum Standaardisatie, het PP-partnerschap over uniformering van open interfaces (rijk <-> bedrijfsleven)

Lees verder over open data in Nederland op Computerworld met o.a. Open data in Nederland is een rommeltje en Open data-vijver nog dit jaar flink ververst. Smart Mobility Challenge 2014