Alleen de BlackBerry van Research In Motion (RIM) kan nog een struikelblok zijn. De fabrikant van deze populaire zakelijke smartphone heeft nog steeds een groter marktaandeel dan Apple met de iPhone. Maar de verhoudingen zijn scheef. Apple heeft goed beschouwd maar drie verschillende telefoons op de markt gebracht terwijl Blackberry veel meer verschillende modellen voert.

Blackberry nog grootste

Uit recent onderzoek van Comscore blijkt dat de iPhone in de Verenigde Staten op dit moment meer gebruikers telt dan Windows Mobile, Symbian, Palm en Android. Zo'n 9 miljoen Amerikanen hebben een iPhone. Wereldwijd liggen deze verhoudingen anders.

Zowel wereldwijd als in de VS moet de iPhone de Blackberry voor laten gaan. In de VS telt de RIM-smartphone 15 miljoen gebruikers. De rest loopt daar ver op achter. De iPhone is tweede in de VS. Op de derde plek staat Microsoft met 7 miljoen gebruikers van Windows Mobile. Palm heeft er ongeveer 3 miljoen, Symbian 1,5 miljoen en Google's Android komt uit op ongeveer 1 miljoen gebruikers.

Ook groei in Europa

Ook in Europa gaat de opmars van de iPhone nog steeds door. Frankrijk is de grootste markt voor de iPhone in Europa, aldus de analisten van onderzoeksbureau Gartner. Door het beëindigen van het exclusiviteitsrecht voor telecomaanbieders is de verkoop daar flink toegenomen. De iPhone mocht eerst alleen maar door één provider verkocht worden.

Dat is in strijd gebleken met de Franse wet. Sinds het openen van de Franse markt is het marktaandeel van Apple's telefoon met 32 procent toegenomen in het derde kwartaal van dit jaar in vergelijking met begin 2009.

"De uitbreiding van de iPhone-distributie heeft Apple duidelijk geholpen, de verkoop is in drie maanden meer dan verdubbeld", zegt analist Pierre Ferragu van bureau Bernstein tegen Total Telecom over de Franse markt. "Die toename is vooral ten koste van de BlackBerry gegaan."

Ook prijsdaling

Volgens analisten kan die groei geëxtrapoleerd worden naar andere markten, zoals bijvoorbeeld de Britse markt. Die markt lijkt erg veel op de Franse markt en ook daar komen er meerdere providers die het toestel gaan aanbieden. Analisten voorspellen dat een groei daarna ook mogelijk kan zijn in Duitsland, waar T-Mobile nu nog exclusief de iPhone levert. Ook in Spanje worden mogelijkheden gezien, Telefónica is daar de exclusieve provider.

Het marktaandeel van de iPhone is niet alleen gegroeid door het beëindigen van de exclusieve contracten. De populaire smartphone heeft ook een impuls gekregen door de introductie van het nieuwe 3G S-model waardoor de voorgaande modellen in prijs zijn gedaald.

App store

Een andere belangrijke factor in het voordeel van de Apple-smartphone is de app store. Ondanks gemor van developers, over strenge regels en vage procedures van Apple, zijn gebruikers te spreken over het gemak van de online-applicatiewinkel. De 'telefoonloze' kleine broer, iPod Touch, speelt ook een rol in dit succes, dat Apple flinke inkomsten oplevert.

Inmiddels is dan ook nagenoeg elke telefoonfabrikant en telecomaanbieder met een eigen app store op de proppen gekomen. Die kunnen tot op heden qua aantallen apps, downloads en daarmee ook omzet niet tippen aan het succesvolle voorbeeld van Apple.

Concurrentie

Ondanks de terreinwinst in de VS en Europa doet de iPhone het niet overal even goed. De enige grote smartphonemarkt waar Apple totaal geen voet aan de grond krijgt, is China. Na de recente lancering in dat Aziatische land zijn er in de eerste drie dagen maar 5.000 telefoons verkocht. Dat staat in geen verhouding tot de rijen die in de VS en Europa voor de deur van de Apple-winkels stonden.

Het ziet er dus naar uit dat de opmars van de iPhone nog even doorzet. Dit gaat ten koste van de oudere telefoonaanbieders die steken laten vallen. Zeker Windows Mobile moet marktaandeel inleveren.

Analisten voorspellen nog steeds dat de grote concurrent voor de iPhone het Android-besturingssysteem van Google zal zijn. Zeker telefoonfabrikant HTC timmert flink aan de weg met het nieuwbakken OS, dat is gebaseerd op Linux. De verkoop van Android-toestellen is in korte tijd sterk gestegen. Uit cijfers van marktmeter Nielsen Mobile blijkt dat inmiddels een op de zes smartphones in de VS een HTC is.