De marktstrijd tussen Android en iPhone lijkt maar voor eeuwig door te gaan. Mensen die overstappen op iPhone van een Android verlaten Google en nemen Apple in de arm. We kijken naar de drie hoofdredenen dat gebruikers dat doen, aan de hand van een rapport van marktbureau Creative Strategies die een piek in iPhone-verkoop analyseert.

1. Reden 1: Beveiliging

De meeste mensen zijn zich inmiddels bewust dat er zeer persoonlijke gegevens op hun apparaten staan en dat het verstandig is om rekening te houden met databeveiliging. Apple valt Google daar maar al te graag mee aan, zo zie je in het onderstaande reclamefilmpje dat de beveiliging van 'andere telefoons' op de korrel neemt.

Die bewustwording begint te komen dankzij berichten over gespuis die aanvallen uitvoeren metr ransomware en high-profile datadiefstallen, zoals de miljarden gegevens die ontsnapten bij Yahoo. Het gevolg is dat ook niet-technische gebruikers zich er in ieder geval bewust van zijn dat er een beveiligingsprobleem is en dat ze hun data in de gaten moeten houden.

Die bewustwording was nog niet zo groot of misschien zelfs belangrijk tijdens de opkomst van de smartphones eerder deze eeuw. Dat was deels omdat deze vroege apparaten - hoewel ze voor hun tijd al revolutionair waren - nog lang zoveel informatie niet bevatten als de toestellen die we tegenwoordig bij ons dragen.

Ga er maar aan staan: je kon de iPhone in 2007 gebruiken om dingen aan te schaffen via iTunes, maar met een model uit 2017/2018 kun je overal kopen en zijn betaalgegevens vaak gekoppeld. De iPhone van toen had Exchange-ondersteuning, de modellen van tegenwoordig ondersteunen toegang tot intranet via locatie op hardware.

Met andere woorden, de waarde van de apparaten is hoger dan voorheen door de informatie en toegangsmogelijkheden ervan. Apple's security-verhaal is simpelweg beter dan die van de meeste concurrenten. Consumenten zijn ook niet dom en nu ze de waarde van hun digitale levens beter leren inschatten, stijgt de kans dat security een belangrijke overweging wordt bij de keuze van een smartphone en platform.

Apple's belofte en inzet om regelmatige updates te blijven leveren is meer dan een kreet, iOS heeft een lange geschiedenis van het langdurig ontvangen van regelmatige updates. Dat is iets wat Apple als beheerder van zowel de software als de hardware beter kan doen dan bijvoorbeeld Google die moet samenwerken met een hoop partners.

Op dit moment draait 65 procent van de gebruikers de recentste versie, iOS 11 en 28 procent iOS 10, als gemeten door Apple's App Store. Dat betekent dat 6/7 op de 10 iPhones software draait die nog geen half jaar oud is. Bij Android daarentegen heeft momenteel 0,7 procent van de gebruikers Android 8.0, dat een maand eerder uitkwam dan iOS 11.

Bron: Developer.apple.com

Het grootste deel van Android-gebruikers op één API-level heeft versie 7.0 uit 2016 en zelfs dat is 26,3 procent. Dat betekent dat de overgrote meerderheid van de Android-gebruikers een versie draait uit 2015 of eerder (Android 6.0 of ouder). Apple en Google ontlopen elkaar qua software-updates een flink eind.

Bron: Android Developer Dashboard

Reden 2: Synchronisatie

Apple's aandacht voor diensten is een trend die we overal in de IT terugzien: de bedrijfsmodellen gaan van eigenaarschap na het aankopen van een product naar een huur-model waarbij je een dienst afneemt. Toegang is het kernpunt van dit model. Grote voorbeelden van hetzelfde idee zijn Uber en AirBnB: ze bezitten de gebouwen en voertuigen die ze gebruiken niet eens.

Je ziet het ook met allerlei software en back-end diensten, maar als consument ervaren we het elke keer als we een nieuwe telefoon kopen en diensten bij de bundel kiezen en/of Apple's iPhone Upgrade-programma afnemen. We zien het verder bij elke dienst dat vroeger uit producten bestond, van muziek tot bankzaken, van winkelen tot daten en alle andere dingen.

We zijn daarom ook meer gewend geraakt aan abonnementsdiensten en huurmodellen en we vertrouwen online dienstverlening meer dan vroeger. De smartphonegebruiker van vandaag de dag heeft wellicht zelfs meerdere abonnementen lopen. Ze hebben waarschijnlijk zelfs meerdere apparaten en dat levert issues op.

In tegenstelling tot concurrenten zijn Apple's verschillende platorms beter met elkaar te synchroniseren zodat wachtwoorden, afbeeldingen en ander materiaal wordt gedeeld met hetzelfde Apple ID. Je kunt zelfs een nieuwe iPhone instellen door hem tegen je oude aan te tikken. Dat soort gebruiksgemak maakt overstappen tussen apparaten makkelijk en de synchronisatie tussen computer, laptop en mobiel is een belangrijk pluspunt voor Apple-gebruikers.

Reden 3: Service

De klantenservice en ondersteuning van Apple is de meetlat voor andere bedrijven. Niet alleen worden klanten stilletjes geholpen bij bepaalde problemen buiten de garantieperiode, ook is hulp makkelijk te vinden, toegankelijk en relevant. Je hebt niet alleen drie officiële Apple Stores in Nederland, ook zijn er overal officiële Apple-serviceaanbieders te vinden die ondersteuning bieden.

Als er iets misgaat, kun je ondersteuning vinden online in documenten, digitale helpdesk met cahtfuncties, in een fysieke winkel of door te bellen. Door de mond-tot-mond-reclame valt dit ook consumenten buiten de Apple-bubbel op. Android-gebruikers die problemen ondervinden en op een fabrikant stuiten die niet thuis geeft, onthouden dat voor de volgende keer dat ze een smartphone kopen.