Na jaren van doemtijdingen hebben analisten eindelijk eens gelijk gekregen: de verkoop van iPhones zakt in. Het was onvermijdelijk dat dit een keer zou gebeuren en er was rook genoeg voor sommige deskundigen om van brand te spreken. Tim Cook legde de schuld bij China en hoewel dat deels waar is, zijn er meer factoren die hebben bijgedragen. We noemen vijf potentiële problemen en oplossingen.

1. De keuze is (te) reuze

Er was een tijd dat als je een iPhone wilde, je alleen nog maar hoefde te beslissen of je een witte of zwarte wilde. Die tijd ligt al lang achter ons en momenteel krijgt een klant nogal wat beslissingen voor de kiezen. De iPhone XR goedkoper is dan de XS maar heeft wel een groter scherm. De camera achterop de XR maakt bokeh-effecten als de XS, maar alleen van personen. De XR heeft een heleboel kleuren, maar als je per se goud wilt, moet je de XS nemen. De XR heeft alleen 128 GB opslag.

En dan heb je nog verwarring over specs: de meeste mensen kennen het verschil tussen OLED en LCD niet, of waarom de rekenkracht verantwoordelijk is voor detectie van randen in beeld. De meeste consumenten willen een beslissing nemen die simpel is en hebben niet zoveel specifiek technische kennis in huis die nodig is om een geïnformeerde beslissing te nemen over de huidige line-up van iPhones.

Als Apple wil vasthouden aan zijn huidige patroon van drie modellen, moet het onderscheid duidelijker zijn. Dat begint met de grootte. De beslissing van de klant die een simpele keuze wil maken, zou moeten afhangen van grootte, kleur en opslagruimte in plaats van camerafeatures, schermkwaliteit en gigabytes.

2. Een kleinere iPhone

Grote toestellen zijn de trend en Apple is slim genoeg om deze te volgen. Maar terwijl de grootste iPhone is gegroeid van 4 naar 6,5 inch de afgelopen jaren, is de kleine iPhone vrijwel verdwenen en de compactste die je kunt kopen (los van de oudere iPhone 7) is de iPhone XS van maar liefst 6 inch groot.

Voor klanten die juist de iPhone hielden vanwege diens handzame formaat is er weinig reden meer om vast te houden aan de hardware van Apple. Het bedrijf had hier al een oplossing voor in de vorm van de iPhone SE. Door deze terug te brengen met verbeterde specificaties zou Apple zijn verkoop kunnen stimuleren.

3. Stop met de jaarlijkse updates

Als je de iPhone X van 2017 vergelijkt met de XS van 2018 is het lastig om een goede reden te vinden om te upgraden. De belangrijkste punten zijn een snellere processor, aanpasbare dieptemeting als je een portretfoto bewerkt en een nieuwe goudkleur. Dat is nauwelijks voldoende om een Apple-fan - laat staan de gemiddelde consument - tot een upgrade te verleiden.

Ja, de iPhone XS Max is het nieuwe opvallende speeltje, maar een toestel van 6,5 inch is niet voor iedereen geschikt. Misschien begint het tijd te worden om de jaarlijkse refresh los te laten. Dat levert ongetwijfeld gemor op van gebruikers die jaarlijks een nieuw toestel willen, maar uiteindelijk is dat in het voordeel van Apple en consumenten.

Er zou ten eerste geen dip in verkoop zijn in september, aangezien we niet zouden weten of en zo ja wanneer een nieuw model zou komen. Ten tweede kan Apple zo daadwerkelijk vernieuwen en niet een klein beetje omdat er dit jaar niet zoveel te vernieuwen was ten opzichte van 12 maanden geleden. Apple gebruikt deze tactiek al met Macs en iPads, dus het zou geen radicaal nieuwe koers zijn.

Bovendien, is een productaankondiging niet veel spannender als je niet wist dat hij er aan zat te komen?

4. Apple begint achter te lopen met AI

Je kunt niet ontkennen dat iPhone niet meer de onbetwiste heer en meester is van de smartphonewereld. En het hielp al niet dat vrijwel iedere fabrikant vrijwel direct het design van de iPhone X kon kopiëren. Samsung, Huawei en OnePlus maken toestellen die net zo fijn zijn als een iPhone, dus de aankoopbeslissing komt neer op twee dingen: software en in toenemende mate AI.

Hoewel iOS 12 gelijkwaardig is aan Android Pie, begint Siri achterop te raken, vooral als je het vergelijkt met de virtuele assistent die default op Android is uitgerust: Google Assistant. De app Siri Opdrachten is niet simpel genoeg voor de meeste gebruikers, HomePod is niet wat het moet zijn en de meeste goedkope smarthome-toepassingen ondersteunen HomeKit niet.

Als Apple de verkoop van de iPhone wil verbeteren, moet het bedrijf wellicht meer resources steken in de ontwikkeling van Siri om de concurrentie weer in te halen.

5. Maak de iPhone betaalbaarder

De meest voor de hand liggende heb ik tot het laatst bewaard. De gemiddelde prijs van een iPhone ligt nu op 1250 euro, een flinke stijging ten opzichte van de gemiddelde prijs van ruwweg 900 ongeveer twee jaar geleden. Je kunt die prijsverhoging toeschrijven aan wat je wilt - hebzucht, stijgende kosten, tariefverhogingen, verkoopdalingen - maar het komt hoe dan ook neer op een hoger subtotaal voor klanten. En dat vertaalt zich logischerwijs tot een lagere verkoop.

Toen de iPhone X in 2017 uitkwam voor 1000 euro, namen we aan dat dit een soort hoger prijskaartje was voor early adopters, net als destijds met de eerste iPhone die meer kostte dan de concurrentie. Maar dat bleek niet het geval. De iPhone X is even duur als de iPhone XS en de XS Max is zelfs meer.

De XS Max heeft een startprijs van 1259 euro, oplopend tot 1659 euro voor het meest luxe model. Dat zijn cijfers die je niet te handhaven zin als je groei wilt. Dit is vrij eenvoudig op te lossen: haal 100 euro af van elk toestel en de verkoop zal direct toenemen.