Analisten dachten toen dat Microsoft makkelijk wel even 20 procent marktaandeel zou pakken, terwijl anderen nog verder gingen en zeiden dat Windows Phone op termijn het stokje van marktleider Android zou overnemen.

Maar inmiddels weten we allemaal hoe dat gelopen is. Als het machtige bedrijf nog iets wil, moet het nu gaan werken aan een glorieuze comeback. Het aankomende Windows 10 heeft de interesse in Windows weer aangewakkerd en innovatieve verrassingen als de HoloLens laten zien dat het bedrijf een frisse visie op de toekomst heeft. In allerlei opzichten voelt Microsoft veel jonger van geest aan dan het Microsoft van het voorbije decennium.

Toch blijft het enorm worstelen in de mobiele markt en ontberen de mobiele toestellen en het OS iedere vorm van een wow-factor die consumenten en zakelijke gebruikers inmiddels zijn gaan verwachten van vooraanstaande mobiele leveranciers. Windows Phone heeft maar een splinter marktaandeel in de mobiele markt en het ecosysteem van apps sputtert omdat het nauwelijks developers en gebruikers aantrekt.

"Als mensen zeggen dat hun leven zich op hun smartphone afspeelt, dan liegen ze niet", zegt analist Ramon Llamas van bureau IDC. "Microsoft bezit nog altijd unieke kwaliteiten op dit vlak."

Jarenlang nauwelijks kansen grijpen binnen mobility heeft Microsoft in een benarde positie gebracht, maar volgens sommigen is het nog niet te laat om weer naar de top te groeien. Dit zijn vijf noodzakelijke acties daarvoor.

1. Breng high-end apparaten uit

Microsofts focus op low- en mid-end smartphones zet weinig zoden aan de dijk, vinden analisten. Uit cijfers van IDC blijkt dat Windows Phone in 2014 met minst steeg qua aantallen verscheepte toestellen. Met slechts een toename van 4,2 procent in verkochte toestellen, bleef het ver achter bij het marktgemiddelde van 27,7 procent. Ondanks deze cijfers blijft het bedrijf zich richten op betaalbare modellen. Zo bracht het afgelopen week het goedkoopste toestel tot nog toe uit, de Lumia 430.

Door met high-end vlaggenschepen te komen, kan het bedrijf zijn gehele mobiele divisie een boost geven en concurreren met Samsung en Apple, zegt IDC's Llamas.

"Microsoft heeft over het hele spectrum groei nodig, niet alleen in de midrange en low-end segmenten. Een hoogwaardig vlaggenschip is essentieel om de aandacht ook op de rest van het productportfolio te vestigen. Microsoft laat hier een flinke steek vallen", aldus de analist.

De komst van een supertoestel zal nog even op zich laten wachten. Het bedrijf maakte bekend sowieso niet met een nieuw topmodel te komen voor het verschijnen van Windows 10, wat deze zomer moet gebeuren.

De Nokia Lumia 430: een toestel van slechts 70 euro.

2. Maak de beloften met Windows 10 waar

Windows 10 gaat op pc's, smartphones, wearables en tablets werken, heeft Microsoft beloofd. Microsoft laat ontwikkelaars hun apps voor de ene versie van Windows 10 schrijven en ze met weinig extra moeite naar een andere overbrengen. Daarnaast maakt Windows 10 het voor developers eenvoudiger om applicaties voor oudere versies van Windows naar het nieuwe OS te poorten.

Hoe dan ook, van Windows 10 wordt verwacht dat het de mobiele business van Microsoft laat floreren. Maar maakt het de beloften die het doet ook waar?

"Windows 10 moet drie dingen doen: Doen wat het belooft, ontwikkelaars continuïteit bieden en zorgen dat de sneeuwbal gaat rollen en dat zo blijft", zegt collega-analist John Jackson van IDC. Met andere woorden, een meer uniforme en samenhangende cross-platform ervaring kan het vertrouwen van gebruikers in het Windows ecosysteem een impuls geven en zorgen voor toename in verkoop van devices.

"Er wordt nog weleens gedacht dat een succes van Windows 10 kan zorgen voor extra vraag naar mobiele producten, maar ik zie moeilijk hoe dat echt gaat gebeuren", zegt hij. Windows 10 zal niet het enige medicijn zijn dat Microsofts tekortkomingen op mobiel gebied gaat genezen, maar het zal wel een positieve invloed uitoefenen op het marktaandeel - hoeveel precies blijft nog te bezien.

3. Richt je op zakelijke gebruikers

Hoewel Windows Phone al jaren tobt, verwachten de knappe koppen van IDC dat het marktaandeel langzaam omhoog kruipt. In 2018 moet het OS van 2,7 procent marktaandeel nu naar 5,6 procent gegroeid zijn.

"Dat zijn nog steeds bescheiden cijfers, maar er is niemand die van Microsoft verwacht dat ze een magische knop kunnen indrukken en wonderen gaan verrichten", zegt Llamas. "Voor Microsoft is dit een marathon, geen 100 meter sprint."

Om het aandeel Windows Phone te vergroten, moet Microsoft de focus verleggen naar zakelijke gebruikers, vindt Llamas. Het bedrijf verkondigt al jaren hoe geweldig het OS is voor consumenten, maar er zijn talloze zakelijke gebruikers met zeer specifieke behoeften die Microsoft zou kunnen adresseren maar dat doet het op dit moment volgens de analist nog niet.

"Ik denk dat Microsoft de zakelijke mogelijkheden van Windows Phone onderschat. Office 365, Skype en OneDrive zijn sterke troeven voor professionele gebruikers", vindt hij. "Zakelijke gebruikers wensen een naadloze gebruikservaring tussen smartphones, tablets en pc's. Microsoft mag consumenten niet vergeten, maar moet de focus naar productiviteit verleggen."

4. Herzie Nokia

CEO Satya Nadella heeft de visie van zijn voorganger Steve Ballmer wat betreft "devices en services" nooit bekritiseerd, maar heeft wel de scherven van zijn slechte besluiten hierin moeten lijmen. Hoewel Ballmer de 7,2 miljard dollar kostende acquistie van Nokia onderhandelde, werd de deal pas definitief gesloten toen Nadella het stokje overnam. Nadella heeft vervolgens een strategische reorganisatie bij Nokia uitgevaardigd die onder meer zorgde voor het schrappen van 12.500 banen en het sluiten van productiefaciliteiten in Europa en Azië.

"Zes maanden geleden dacht ik nog dat Microsoft zich meer met hardware zou gaan bezighouden, maar dat valt tegen", zegt Jackson. "Je moet nu echt volledig inzetten op hardware of het gewoon helemaal loslaten. Als je kijkt naar Microsofts hardwarestrategie, dan is het lastig om symmetrisch met Apple of Google te concurreren."

Jackson vraagt zich hardop af of Nadella hetzelfde gedaan zou hebben als hij toen al CEO was geweest. Het zou kunnen dat de topman besluit om het Nokia-gedeelte weer gewoon te verkopen.

"De hardwarebusiness is voor alle partijen in de markt op Apple na lastig: het is een business met ongelooflijk kleine marges.", zegt hij. "Mijn inzicht vertelt me dat als je als platform je eigen hardware nodig hebt om met Apple en Google de strijd aan te gaan - die filosofie moet veranderen."

5. Trek meer ontwikkelaars aan

Om meer gebruikers naar Windows Phone te lokken, moet Microsoft een breder scala aan goede applicaties bieden. Maar als Microsoft ervoor wil zorgen dat meer developers voor Windows Phone gaan schrijven, heeft het platform meer gebruikers nodig. Een oplossing hiervoor is een universeel app platform.

Microsoft probeert het mogelijk te maken dat developers dezelfde applicatie met pc's, tablets, smartphones en zelfs de Xbox samen kunnen laten werken. Dat moet voor meer aansprekende mobiele Windows 10 apps zorgen. De vraag is of dit echt gaat lukken.

"Als Microsoft gaat doen wat het zegt te gaan doen, zullen ontwikkelaars het aantrekkelijker vinden om voor Windows te programmeren en zullen meer zakelijke developers zich met het ecosysteem gaan bemoeien", voorspelt Jackson.

Microsoft zegt dat het zich erop blijft richten dat de applicatiewinkel groeit om zo meer gebruikers te trekken. Het aantal downloads en actieve appgebruikers groeide in 2014 gelukkig ook.

"We hebben goede progressie geboekt door meer dan 30 procent actieve gebruikers te bereiken en year-over-year 110 procent te groeien in app downloads en verkopen", schreef Microsofts Todd Brix eerder in een blogbijdrage. "Het ecosysteem groeide het voorbije jaar ook met een toename van 80 procent in geregistreerde ontwikkelaars in 60 procent in aantallen apps."

Enorm indrukwekkend zijn deze cijfers volgens Llamas niet, "maar de puzzelstukjes gaan beter bij elkaar passen dan ze eerder deden".