Google’s Nexus One smartphone zou problemen hebben met het vasthouden van de 3G verbinding en op willekeurige momenten omschakelen naar het tragere EDGE netwerk. Ook als T-Mobile, de exclusieve partner voor de Nexus One in de VS, wel 3G dekking heeft. Google heeft volgens de aanklagers misleidende claims gemaakt en zou niet genoeg doen om de problemen op te lossen.

Garantieovereenkomst

Het is opvallend dat fabrikant HTC en netwerkoperator T-Mobile niet in de aanklacht voorkomen. Volgens de aanklacht heeft Google niet genoeg gedaan om (nieuwe) klanten te waarschuwen dat er problemen met de 3G-ontvangst waren. De aanklagers menen daarom dat Google de garantieovereenkomst en de Amerikaanse communications act heeft geschonden.

Klantenservice

De klantenservice van Google zou bovendien te weinig gedaan hebben met klachten over de ontvangst. Volgens aanklager Nathan Nabors zou Google ontkend hebben dat de problemen aan de telefoon lagen. Ook als klanten door de ontvangstproblemen telefoongesprekken misten. Klanten die contact opnamen met T-Mobile vingen bot en werden doorverwezen naar Google.

Uit de handel

De Google Nexus One werd in juli dit jaar door Google uit de handel gehaald. Het toestel werd pas in januari geïntroduceerd en kende maar een korte levensloop.

De Nexus One was kortstondig in Nederland verkrijgbaar via Vodafone, maar die meldde al heel snel dat die 'tijdelijk niet meer leverbaar' was. Die melding staat er ruim 2 maanden later nog steeds.