Kevin Lynch vindt het weigeren van Flash "op veel manieren vergelijkbaar met 1984". Lynch verwijst met die uitspraak naar het boek van George Orwell waarin de samenleving is verworden tot een Big Brother-staat. Maar volgens de CTO gaat het verder dan het afwijzen van Flash alleen. "Het verhaal is groter dan HTML versus Flash, het gaat om keuzevrijheid op het web", zei hij tijdens de Web 2.0 Expo in San Francisco, schrijft de IDG News Service.

Met zijn 1984-opmerking refereert Lynch waarschijnlijk aan een beroemde Apple-reclame, waarin een atlete een moker door een scherm heen gooit van een auditorium dat gevuld is met apathisch starende arbeiders. Op het scherm is een gezicht te zien dat de dominante kracht in de computerwereld van die tijd moet voorstellen.

Loopgravenoorlog

Lynch vergeleek Apple ook met verschillende spoorwegmaatschappijen uit de 19e eeuw die allen gebruik maakten van hun eigen, afwijkende spoorbreedtes zodat de treinen van de ene maatschappij niet konden rijden op die van de concurrent. "Dat was niet goed voor de industrie, de economie van de VS noch voor de concurrentie. Dat is precies wat er nu geprobeerd wordt en dat is volledig in strijd met het web", zei Lynch. "Het hedendaagse equivalent van de afwijkende spoorbreedtes is het herschrijven van applicaties in native code voor diverse besturingssystemen, dat is ineffici├źnt en duur."

De kritiek van Lynch is de laatste slag in de loopgravenoorlog waar Apple en Adobe zich steeds verder in begeven. Apple weigert Flash-technologie toe te staan op de iPhone, iPad en iPod Touch. Steve Jobs, CEO van Apple, maakte onlangs duidelijk dat dit komt doordat Flash batterijen vreet en de prestaties van de apparaten significant onderuit haalt. Daarnaast wijst hij erop dat Flash geen open standaard is.

Probleem van Flash is dat het werkt

Lynch reageerde al eerder op de uitspraken van Jobs, waarin hij suggereerde dat Adobe de hoop heeft opgegeven dat het ooit nog goed komt met Apple. Het bedrijf zou liever zijn aandacht vestigen op andere mobiele platforms als Android, BlackBerry en Palm. Ondertussen diende Adobe ook een antitrustaanklacht in tegen Apple. Lynch wil die zaak nu overlaten aan de autoriteiten.

Wel wilde hij nog kwijt dat Apple het volgens hem bij het verkeerde eind heeft. "Het technologische probleem dat Apple met ons heeft is niet dat Flash niet werkt, het probleem is eerder dat het wel werkt", aldus Lynch. "Je kan een Flash-applicatie maken die prima draait op verschillende besturingssystemen, en dat zit ze niet lekker."

De reclame van Apple