BlackBerry introduceert binnenkort zijn Android-toestel Priv. Dat betekent niet dat de Canadese het opgeeft met BB10, maar Chen ziet dat het met zijn eigen toestel een kleine niche bereikt, zelfs binnen het zakelijke segment. Android for Work maakt stappen en Samsung probeert de zakelijke markt te bereiken, maar voor Android valt er nog flink wat terrein te winnen.

Uit de hardwarebusiness

BlackBerry is een gevestigde naam op de zakelijke markt en met Android-ondersteuning in BES alleen lukte het niet, dus nog diepere integratie met een een Android-toestel van BlackBerry is zo gek nog niet. Dat gezegd hebbende, ziet Chen dat er een mogelijkheid is dat dit plan niet slaagt. In dat geval kan BlackBerry wel eens helemaal uit de hardwarebusiness stappen, laat de CEO nu doorschemeren.

Hij stelt daarbij 'zeg nooit nooit' en laat duidelijk merken dat BlackBerry deze strategie vol goede moed najaagt. Maar er is een 'plan B' en dat is de software waar het bedrijf sterk in is. BlackBerry kan zich positioneren als MDM-aanbieder of full service leverancier van mobiele diensten en producten - zonder dat er handsets bijgeleverd worden.