Maar liefst tweederde van de Amerikanen die gebruik maken van social media wil dat alarmdiensten als politie, brandweer en ambulance direct reageren op hulpvragen via Twitter, Facebook of andere websites. Een studie van het Rode Kruis (pdf) wijst dat uit. Voor de zekerheid belt 58 procent van de Amerikanen nog even naar alarmnummer 911 om er zeker van te zijn dat hun bericht wel is opgemerkt.

Het Amerikaanse Rode Kruis hield een onderzoek naar het gebruik van social media onder iets meer dan duizend Amerikanen. Die kregen een aantal vragen voorgeschoteld over hoe ze sociale netwerken zouden gebruiken in een crisissituatie.

Opmerkelijke conclusies

Een aantal conclusies is opmerkelijk. Zo heeft slechts een op de vijf ondervraagden de behoefte te melden op Twitter of Facebook dat ze veilig en ongedeerd zijn in het geval dat er ergens een ramp of ongeluk is gebeurd. Bijna eenzelfde percentage zegt een dergelijke melding zelfs pertinent niet te doen.

Opmerkelijk is ook dat informatie vergaren over een ongeluk of crisissituatie nog steeds voornamelijk via de tv gebeurt (63 procent). Daarna volgt het informatiemedium radio (44 procent) en daarna pas het modernere middel van online nieuwssites (37 procent). Slechts 6 procent gebruikt Twitter om meer te weten te komen over ongelukken of crisissituaties.

Ooggetuigenverslag

De sociale media Facebook en Twitter worden wel veel gebruikt als medium om verslag te doen van hetgeen mensen gezien hebben, al dan niet met foto’s. Dan gaat het vooral om auto-ongelukken, files, gebroken elektriciteitskabels, en mogelijke criminele activiteiten.