Telefoons met Google Android waren in de VS in maart goed voor 46 procent van alle getoonde mobiele advertenties, blijkt uit cijfers van meetbureau AdMob. Daarmee passeert Android de iPhone die 39 procent van de advertenties voor zijn rekening neemt.

Wereldwijd zijn de verhoudingen anders: internationaal is de iPhone dominant met 46 procent van alle getoonde mobiele advertenties.

34 toestellen

AdMobs netwerk meet nu 34 verschillende Android-toestellen van 12 fabrikanten. Daarvan waren elf telefoons goed voor 96 procent van het Android-verkeer. De Motorola Droid is het populairst met 32 procent van het Android-verkeer. De Nexus One komt maar tot 2 procent.

AdMob wijst ook op de fragmentatie van Android. In maart draaide 38 procent van de Android-mobieltjes op versie 1.5, 35 procent had 2.0 of 2.1 en 26 procent werkte met 1.6.

iPad

De impact van de introductie van de iPad is pas binnenkort terug te zien in de AdMob-cijfers. AdMob baseert zich op advertenties getoond op 18 duizend mobiele sites en apps voor iPhone, Android, Palms WebOS en apps met Flash Lite.