Een ambitieus iPad-project voor scholendistricten in Californië pakte desastreus uit onder meer door manipulatie bij het aanbestedingsproces. Topambtenaren zouden persoonlijke banden met zowel leermethodemaker Pearson als Apple hebben misbruikt om dit ICT-project door te drukken. De scholen stopten in 2014 al met het project.

Ambitieus digitaliseringsproject flopt

Maar ook praktische problemen speelden het iPad-plan parten. In 2013 werden er tienduizenden iPads aangeschaft voor openbare scholen in Los Angeles. Dat was onderdeel van een digitaliseringsproject waarmee 1,3 miljard dollar was gemoeid. Dat project is inmiddels ook voortijdig afgebroken wegens slechte resultaten.

Uitgeverij Pearson bood het eerste jaar enkel probeerversies van de leersoftware - wat blijkbaar volgens de voorwaarden van het contract mocht - en leraren kregen geen of nauwelijks training in hoe ze de iPad konden inzetten voor hun lessen. De scholen betichtten Pearson verder van het leveren van software die geplaagd werd door technische problemen. Een later onderzoek concludeerde dat de software en hardware nauwelijks werd gebruikt door docenten.

40.000 iPads teruggestuurd

Het schooldistrict in LA dat vorig jaar 40.000 iPads dumpte heeft nu een schikking bereikt met Apple, ook al zijn de genoemde klachten op Pearson gericht. De crux is dat Apple een overeenkomst sloot met Pearson en onder die deal de speciale les-iPads leverde.

Apple betaalt 4,2 miljoen dollar terug en Lenovo, die laptops leverde met dezelfde Pearson-software onder een soortgelijke deal, komt ook met een vergoeding van 2,2 miljoen over de brug. Pearson wijst er ondertussen op dat andere schooldistricten wel tevreden zijn en gebruikmaken van de leersoftware.