Apple heeft de overname van locatiedataverzamelaar Locationary en ov-reisadviseur HopStop bevestigd. Bedragen zijn niet gemeld. Met de overnames krijgt Apple technologie en personeel in handen die het kan inzetten ter verbetering van zijn iOS- en OSX-app Maps. Onlangs kocht Apple om die reden ook al het bedrijf Wifislam, dat zich bezighoudt met indoor plaatsbepaling.

Data

Locationary levert up-to-date locatiegebaseerde data over bedrijven, winkels en diensten, deels gebaseerd op crowdsourcing. De Canadese startup checkt onder meer of horecazaken en winkels nog bestaan of dat ze van locatie zijn veranderd. Locationary's data zou al 6,5 miljard velden en 175 miljoen profielen bevatten. Apple Maps gebruikt al langer data afkomstig van onder meer Yelp en TomTom.

Locationary's dataplatform Saturn kan gegevens voor bedrijfsprofielen vergaren en checken met andere bronnen, waaronder die van bedrijven, dataleveranciers en app-ontwikkelaars. Het moet de gegevens in Apple Maps een stuk betrouwbaarder maken. Bovendien kan Apple met de Locationary-techniek zijn sdk's verbeteren.

Hopstop biedt reisadvies voor het openbaar vervoer, net zoals 9292.nl dat in Nederland doet. Dit soort gegevens ontbreken nu nog in Apple Maps, terwijl Google Maps al wel in veel grote steden ov-informatie heeft. Hopstops database bevat reisinformatie in 500 steden, waaronder in Nederland.

Imagoschade

Apple werkt aan het herstel van de imagoschade die het opliep na de lancering van de Maps-app vorig jaar. Na de introductie zat Apple's kaartendienst nog vol met storende fouten. Dat leidde zelfs tot excuses door Apple-ceo Tim Cook. De hoge Apple-manager Scott Forstall sneuvelde vanwege het weigeren van excuses aan klanten voor Apple Maps.

Na dat fiasco schreef Locationary-ceo Grant Ritchie een opiniestuk over hoe Apple de problemen in Maps zou kunnen aanpakken. Een van de oplossingen was volgens hem het verbeteren van de manier van dataverzameling.

Google en Waze

Concurrent Google blijft intussen ook investeren in betere locatiedata. Zo nam Google recent de sociale navigatiedienst Waze over. Die overname is omstreden, omdat Google de Amerikaanse antitrustregels heeft geschonden door de overname niet aan te melden bij de Federal Trade Commission (FTC) of de antitrustafdeling van het ministerie van Justitie.