Gisteren gaf Apple een nieuwe update van zijn firmware van de iPhone 3G, de tweede in korte tijd. De nieuwste versie komt slechts twee weken na de vorige, maar wat deze update precies oplost blijft vooralsnog onduidelijk.

Het meest besproken iPhone probleem de afgelopen weken is de slechte umts-ontvangst. Daardoor is vooral de internetverbinding merkbaar traag en is surfen voornamelijk wachten geworden. Op het Apple support forum staan inmiddels meer dan tweeduizend berichten die zijn gerelateerd aan de gebrekkige ontvangst, van wegvallende verbinding, slecht bereik tot trage surf- en downloadsnelheden.

Weinig hoop

Maar gebruikers die hun hoop gevestigd hadden op de nieuwe update, komen van een koude kermis thuis. Want dat 2.0.2 de problemen met draadloze breedbandverbinding heeft opgelost, is onwaarschijnlijk. De meeste gebruikers op het forum zien in elk geval geen verschil in ontvangst na installatie van de update.

"Ik heb de 2.0.2 software zojuist gedownload maar zie geen verschil", aldus gebruiker 'jay25cent'. "Nog steeds hetzelfde baggersignaal", meldt ook 'curveball'.

Anderen twijfelen nog en sommigen melden dat hun 3G ontvangst wel is verbeterd. Weblog Iphonebuzz is helemaal overtuigd dat met de update de slechte dekking wel degelijk verleden tijd is.

Ze leveren het 'bewijs' door twee iPhones simultaan te testen, één met 2.0.1 en één met 2.0.2 geïnstalleerd. Het resultaat (zie video hieronder) is bepaald spectaculair, de iPhone met de nieuwste update laadt webpagina's vele malen sneller. Maar anderen, die de test repliceerden, zeggen geen verschil te merken.

Geen gehoor

Apple geeft tot nog toe niet thuis over de belabberde ontvangst van de 3G. De enige mededeling die het concern deed is dat de 2.0.2 update 'bug fixes' behelst. Welke fixes voor welke bugs blijft onbekend. Een woordvoerder van Apple Nederland kon voor publicatie nog niet inhoudelijk ingaan op de kwestie.

Tot nog toe houden de meeste mobiele providers die de iPhone voeren zich ook op de vlakte betreft de dekkingsproblemen. T-Mobile Nederland was één van de weinige operators die expliciet de hete aardappel doorschoof richting Apple: "We vermoeden dus dat het een hardware/software specifiek issue van de iPhone zélf is", stelde T-Mobile onlangs in een blogposting op haar site.

Chipset

Welk issue precies, daarover wordt in de blogosfeer druk gespeculeerd. Een logische kandidaat is de 3G-chipset, die van de fabrikant Infineon zou zijn. En verbeterde driver zou het probleem kunnen verhelpen, maar de ontwikkelcyclus daarvan duurt enkele maanden, meldt een oud-medewerker van Apple.