Daarmee staat het gebruik van applicaties op gelijke voet met het gebruik van de webbrowser. Dat blijkt uit een onderzoek dat de Finse analysefirma Zokem deed onder meer dan 10.000 smartphone-gebruikers wereldwijd. In totaal werden er 6,5 miljoen applicatiesessies gemeten in 16 landen gedurende 2009 en 2010.

Bijna alle smartphone-gebruikers met een data-abonnement gebruiken hun mobiele browser minimaal één keer per maand en spenderen gemiddeld 300 minuten aan mobiel surfen. Volgens Zokem is dat goed te vergelijken met het aantal minuten dat een gebruiker maandelijks verbelt. De browser is nog steeds goed voor een meerderheid van 54 procent interactietijd die aan mobiele apps wordt besteed. Gekeken naar data-volume is de verhouding tussen de browser en de overige apps 50/50.

Sociale netwerken

Uit het onderzoek blijkt dat de applicaties vooral worden gebruikt voor sociale netwerken, navigatie en productiviteit. Vooral Twitter en Facebook zijn populair. Maandelijks worden de verschillende Facebook-applicaties door 12 procent van de smartphone-bezitters gemiddeld 188 minuten per maand gebruikt. Twitter wordt door 4 procent gebruikt, maar mobiele twitteraars besteden maandelijks gemiddeld 311 minuten aan de dienst.

Een paar jaar geleden bestond het mobiele data-volume nog voor 70 tot 80 procent uit mobiel internetgebruik, aldus Hannu Verkasalo, oprichter van Zokem. "Dat lijkt nu te veranderen." Het absolute gebruik van de mobiele browser stijgt nog steeds, maar in verhouding drukken nieuwe applicaties het gebruik van de browser langzaam weg.

Het web is dood

Verkasalo verklaart de toenemende populariteit van apps door het grote gebruiksgemak in verhouding tot het mobiele web. "Neem bijvoorbeeld een Android-telefoon. Wil je dan YouTube gebruiken via je browser als je ook een link op je beginscherm hebt staan naar de briljant werkende native YouTube-app?", vraagt hij retorisch.

Dezelfde trend werd vorige maand gesignaleerd door Chris Anderson en Michael Wolff van Wired. Zij concludeerden dat het web dood is en dat het toekomstige internet steeds meer een app-cultuur krijgt.