De internetverbinding is in 90 procent van de treinen beschikbaar, meldt spoorbeheerder ProRail. Vooralsnog gaat het om een proef van twee maanden waarbij voor de verbinding niks betaald hoeft te worden. Of er daarna kosten aan het internet in de trein gaan kleven, is nog niet bekend. KPN heeft de apparatuur geïnstalleerd.

Beveiligd

Het netwerk is op dezelfde manier benaderen als een normaal draadloos netwerk. "Het is je laptop openklappen en gaan", zegt woordvoerder Simone Boilette van KPN.

KPN heeft de infrastructuur aangelegd met als doel de beveiliging op en rond het spoor te verbeteren. De vervoerder en spoorbeheerder kunnen zo onder meer onbeveiligde overwegen in de gaten houden. Het draadloze internet voor reizigers is volgens Simone Boitelle van KPN een bijkomstigheid. "Het vergde geen grote investering", zegt zij tegenover Webwereld. 

Volgens ProRail is het Arriva-netwerk strikt gescheiden van het reizigersnetwerk, waardoor inbreken onmogelijk wordt.

Maandagmiddag rijdt de eerste internettrein tussen Leeuwarden en Groningen. Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat geeft hier het startschot. Dan worden ook meer details bekend gemaakt over onder andere snelheden en kosten.

Als de proef in het noorden van het land slaagt, gaat KPN bekijken of deze uitgebreid kan worden naar andere regio's. Vooralsnog staat deze proef 'op zichzelf'.

Arriva liet woensdag weten nog geen commentaar te willen geven tot de officiële lancering.

De Nederlandse Spoorwegen proberen al jaren internet in de trein te krijgen. Een eerder avontuur met KPN strandde. Vorige maand schreef de NS een Europese aanbesteding uit.