De memo, verstuurd door human resources-leidster Jackie Reses, kwam in handen van techblog AllThingsD. Daarin zegt Mayer het volgende: "Om onbetwist het beste bedrijf te worden waar je maar kan werken, zijn communicatie en samenwerking van belang. Dus moeten we zij-aan-zij werken. Daarom is het van cruciaal belang dat we allemaal aanwezig zijn in onze kantoren."

'Verlies van snelheid en kwaliteit'

Amerikaanse media noemen het de volgende stap in de reorganisatie die Mayer probeert te realiseren, sinds ze in de zomer de overstap van Google naar het noodlijdende Yahoo heeft gemaakt. Ze wil dat het bedrijf zich volledig toewijdt aan het personaliseren van het internet, met een focus op content voor smartphones.

Ze zei eerder dat ze wil dat Yahoo sneller inspeelt op markttrends, met teams gericht op samenwerking en communicatie. Het is duidelijk dat Mayer denkt dat het moeilijk is om die verbindingen te maken als het personeel op afstand werkt. Ze ziet het als een aantasting van de productiviteit.

“De beste beslissingen en inzichten komen uit de wandelgangen en discussies in de kantine, door mensen te ontmoeten, en door met je team te vergaderen", schrijft Mayer. “Snelheid en kwaliteit gaan vaak verloren wanneer we vanuit huis werken."

Zowel fulltimers als parttimers

De memo van Mayer is in de eerste plaats gericht aan medewerkers die fulltime op afstand werken. Zij moeten uiterlijk juni hun werkzaamheden verplaatsen naar een Yahookantoor. Wie tussen de regels doorleest, ziet dat Yahoo lange afstandswerkers voor het blok zet: of verhuizen, ofwel ontslag nemen. Hoeveel van de in totaal 11.500 werknemers in deze categorie vallen, is niet duidelijk. Een anonieme bron vertelde AllThingsD dat het aantal fulltime thuiswerkers op 'enkele honderden medewerkers' geschat moet worden.

Maar ook voor andere medewerkers is het menens, zo blijkt uit de memo. "Voor de rest van ons, die zo nu en dan thuis blijven voor een installateur of reparateur, neem altijd het juiste besluit in de geest van samenwerking."

Intern zou er inmiddels al geprotesteerd zijn tegen de memo van Mayer, die als workaholic bestempeld wordt omdat ze twee weken na de bevalling van haar zoon alweer aan het werk ging. Maar een anonieme bron van Business Insider prijst Mayers beslissing. Het bedrijf, dat de slag op de zoekmachinemarkt verloor van Google, zou bovenmatig veel thuiswerkers betalen die heimelijk aan projecten werken die niets met Yahoo te maken hebben. Deze situatie zou ontstaan zijn door arbeidsvoorwaarden die thuiswerken te veel hebben gestimuleerd.