Het kwartaalonderzoek van Telecompaper laat zien dat het belverkeer in Nederland nog steeds groeit. Wel staat de omzet onder druk omdat regelgeving ervoor zorgt dat de telecombedrijven elkaar minder in rekening mogen brengen voor de doorgifte van gesprekken, het zo geheten MTA-tarief.

“Dat is door de overheid voor 2012 gesteld op 1,2 eurocent", zegt Alejandra van de Roer, analist bij Telecompaper. “Ook de buitenlandse roamingtarieven zijn door Europese regelgeving dalend." Daardoor missen de telecombedrijven veel omzet, zegt Van de Roer.

Betalen voor data geen oplossing

Die omzetdaling in het belverkeer (voice) kan onvoldoende worden gecompenseerd door de omzet aan dataverkeer (non-voice), zegt Van de Roer. En die situatie duurt nog wel even voort, voegt ze eraan toe. “De introductie van de nieuwe data-abonnementen zullen vooralsnog geen soelaas bieden", zegt de analiste. “De meeste klanten hebben een abonnement van één, vaak twee jaar. De effecten van de introductie van de data-abonnementen zullen pas duidelijk te zien zijn in de loop van volgend jaar. "

Of er dan veel wordt gewonnen door de telecombedrijven is maar de vraag, zegt Van de Roer. “De meeste jongeren zullen niet kiezen voor de duurdere data-abonnementen. Eerder wordt er slimmer omgegaan met het online gaan. Daarbij zal er meer gebruik worden gemaakt van wifi-verbindingen, bijvoorbeeld voor VoIP." De telco's zullen het moeilijk krijgen om dergelijke negatieve trends te keren, zegt ze.

Vrolijke groeicurve vlakt af

Directeur Marco Visser van KPN zei vorige maand juist dat de gemiddelde klant minder sms'st en minder belt. Dat zei hij bij de aankondiging dat KPN zijn verdienmodel drastisch verandert en concentreert rond het mobiele dataverkeer in plaats van bel- en sms-bundels.

Volgens woordvoerder Stephen Hufton van KPN had Visser het destijds alleen over Hi-abonnees. “In het algemeen neemt de eerder zo vrolijke groeicurve van sms-verkeer af, net als het belverkeer. Maar in bepaalde doelgroepen is de daling al ingezet, zoals bij ons merk Hi", aldus Hufton. “We herkennen de cijfers van Telecompaper."

KPN heeft in het tweede kwartaal van dit jaar omzet verloren aan Vodafone, laten de cijfers van Telecompaper zien. Ook T-Mobile moest bij Vodafone inleveren. Vodafone wist als enige telco zijn omzet stabiel te houden, terwijl de andere twee grote in Nederland actieve merken moesten inleveren. KPN is nog steeds het grootste, met 46 procent marktaandeel in totale omzet. In aantallen abonnees gemeten heeft KPN iets minder dan 48 procent van de markt.