De Canadese smartphoneleverancier zou in het afgelopen kwartaal 14,1 miljoen BlackBerry’s in de markt hebben gezet. Dat denken 23 marktanalisten die door persbureau Reuters zijn gevraagd wat zij verwachten van de publicatie van de kwartaalcijfers van RIM aankomende donderdag.

De laatste kwartaalcijfers van Apple bevatte precies hetzelfde aantal van 14,1 miljoen iPhones die in die periode werden verkocht. Dat boekhoudkundige kwartaal van Apple ligt iets eerder in het jaar, van juli tot en met september. Nieuwe cijfers van Apple worden eind januari verwacht.

Achteruitkijkspiegel

Bij de presentatie van die kwartaalcijfers riep Steve Jobs nog dat de goede verkoopcijfers van de iPhone ervoor zorgde dat Apple “RIM alleen nog maar kan zien via de achteruitkijkspiegel”. Dat verleidde ceo Jim Balsillie tot de opmerking dat “Apple een vervormd wereldbeeld” heeft.

Voor Research in Motion zou het aantal van 14,1 miljoen verscheepte BlackBerry’s een record zijn. Het kwartaal hiervoor werden er 12 miljoen in de markt gezet, ook al een record. Daarbij tekenen de analisten wel aan dat die groei vooral komt door de onstuimige groei van de gehele markt aan smartphones.

Positie RIM onder druk

Uit cijfers van analistenbureau IDC blijkt dat RIM’s marktaandeel in een jaar met 4 procent is gedaald. Met name in de zakelijke markt wordt steeds meer gekeken naar de inzet van iPhones of Androidtoestellen in plaats van BlackBerry’s. De groei in de consumentenmarkt wordt door analist Pierre Ferragu van Bernstein gezien als “niet blijvend”.

Ook de plannen van RIM met de PlayBook in de zakelijke markt wordt door analisten met argusogen bekeken. Apple heeft daar met zijn iPad een voorsprong en RIM zou iets moeten doen om die achterstond snel te kunnen inhalen. “Dat betekent of overtreffen in functies of ondergraven met prijs”, zegt analist Steven Fox van CLSA. Hij verwacht dat tegen de tijd dat RIM uitkomt met zijn eerste PlayBook, Apple ongeveer 17 miljoen iPads heeft verkocht.