BlackBerry Bold, de eerste 3G-telefoon van producent Research In Motion (RIM), had aanvankelijk al op 12 mei in de winkels moeten liggen, maar verschijnt pas deze maand in Duitsland, Oostenrijk en later India, zo bericht eWeek.

Mini-toetsenbord

De komende weken zullen ook de Canadese en Amerikaanse versies van de nieuwe smartphone uitkomen. RIM broedt al langer op een 'iPhone killer' en met de BlackBerry Bold hoopt de producent zowel de vertrouwde zakelijke doelgroep als consumenten te bereiken. Volgens marketing-baas Mark Guibert biedt het apparaat "een geweldige combinatie van functionaliteit, prestaties, gebruikersvriendelijkheid en ontwerp, waardoor het de ideale keus is voor zakelijke klanten en veelgebruikers".

In tegenstelling tot de iPhone heeft de BlackBerry Bold geen aanraakscherm, maar een mini-toetsenbord met een VGA LCD-scherm (480x320). Het apparaatje bevat verder een 624MHz processor, heeft 1Gb intern geheugen en ondersteunt High-Speed Downlink Packet Access (hspda)-netwerken.

Concurrentiestrijd

Dankzij een overeenkomst met Microsoft bevat de BlackBerry smartphone Windows Live Hotmail en Messenger, waarmee opnieuw de consument moet worden gepaaid. Volgens Tony Rizzo, analist van The 451 Group, vissen Apple en RIM in elkaars klantenbestand, maar zal RIM meer succes hebben bij de consument dan Apple bij de zakelijke gebruiker. "RIM is uitgegroeid tot dé leverancier voor bedrijven, dat is de onderscheidende factor. Apple, Nokia, Motorola en nu HTC kunnen wel concurreren op ontwerpgebied, maar ze behoren nog niet tot het 'ecosysteem' van ondernemingen, zoals RIM. Concurrentiestrijd op dit gebied is dus bijna zinloos", aldus Rizzo.

Op de consumentenmarkt zijn er meer mogelijkheden om elkaar te bevechten, meent Rizzo. "De komende generatie iPhones betekent een enorme stimulans voor 3G en het zal interessant worden om te zien hoe de Bold het bij de consument zal doen. Maar RIM en Apple zullen telkens hun eigen klanten weten te vinden", besluit Rizzo.