De noodlijdende smartphonemaker BlackBerry brengt zijn chat-app BlackBerry Messenger (BBM) opnieuw uit voor zijn mobiele concurrenten iPhone en Android. Het bedrijf (voorheen RIM) wil een herhaling van de mislukte lancering van vorige maand voorkomen door de verwachte toestroom aan gebruikers te beperken. Het heeft daarvoor een wachtlijst ingesteld.

'Ongeëvenaarde vraag' managen met uitstel

"Om te helpen met het managen van deze ongeëvenaarde opgekropte vraag voor BBM implementeren we een eenvoudig wachtrij-systeem om een soepele uitrol te verzekeren", blogt BlackBerry. Het bedrijf verwijst daarmee naar de zes miljoen mensen die zich hebben opgegeven om informatie te ontvangen over BBM, plus de één miljoen gebruikers die in zeven uur tijd na het uitlekken BBM voor Android hebben geïnstalleerd. Daarnaast zijn er volgens het bedrijf nog eens ruim een miljoen iPhone-gebruikers die de chat-app middels een jailbreak in gebruik hebben genomen.

Nu bij de tweede poging om BBM uit te brengen op iOS en Android schakelt BlackBerry de nieuwe gebruikers geleidelijk aan bij. Zij kunnen de app wel downloaden en installeren, maar moeten vervolgens hun e-mailadres invoeren om een plekje in de wachtrij te krijgen. "We zullen je e-mailen zodra je vooraan de rij bent gekomen en BBM kunt gaan gebruiken." De miljoenen mensen die zich vooraf hebben geregistreerd op de site BBM.com mogen wel meteen aan de slag.