In hun online uitgave Consumer Reports concludeert de Consumers Union: "Het is officieel. Engineers van Consumer Reports hebben het testen van de iPhone 4 voltooid, en er is inderdaad een probleem met de ontvangst", aldus de bond.

"Als je vinger of hand een plek in de linker onderhoek van de telefoon aanraakt - iets dat makkelijk gebeurt, zeker als je linkshandig bent - kan de signaalsterkte zo significant afnemen dat het genoeg is om de verbinding helemaal te verliezen. Vanwege dit probleem kunnen wij de iPhone 4 niet aanraden."

Die conclusie betekent nogmaals een klap in het gezicht van Apple, en bevestiging van eerdere bevindingen van consumenten. Apple deed die om te beginnen af als normaal, iedere telefoon heeft volgens de fabrikant problemen met het bereik als hij wordt vastgehouden. Niets nieuws onder de zon, concludeerde het bedrijf.

Uniek probleem

Na aanhoudende klachten kwam Apple met een nieuwe verklaring. De sterk afnemende verbindingssterkte zou niet daadwerkelijk plaatsvinden, maar voor een groot deel worden veroorzaakt door een softwarefout. Die fout zou er volgens Apple voor zorgen dat de bereikstreepjes op de iPhone's altijd al een vertekend beeld hebben gegeven van de daadwerkelijke ontvangst.

De Amerikaanse consumentenbond veegt deze argumenten van tafel en zegt dat er wel degelijk een ontvangstprobleem is en wijt dat aan een falend ontwerp van de telefoon. De bond testte het toestel in een isolatiekamer die andere radiosignalen blokkeert. In die kamer werd contact gelegd met een fictief basisstation. Waar andere telefoons met AT&T-simkaarten geen enkel probleem hadden, zoals de iPhone 3GS en de Palm Pre, faalde de iPhone 4 jammerlijk.

3GS is beter

Volgens de consumentenbond maakt dit de claims van Apple twijfelachtig en wijzen de bevindingen er op dat het niet het netwerk van AT&T is dat in dit geval slecht functioneert. Als oplossing draagt de bond aan de gewraakte hoek van het toestel af te plakken met een stuk duct tape of een andere manier te vinden om de hoek af te dekken tegen geleiding.

Totdat Apple met een gratis oplossing komt om de problemen te verhelpen kan de bond het toestel niet aanraden aan consumenten. "Als je een iPhone wil die goed werkt zonder een provisorische tape-ingreep, raden wij nog steeds het oudere model aan, de 3GS."