De Consumentenbond zal hierop aandringen bij de Tweede Kamer en het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie.

Nu volstrekt willekeurig

De regeling moet vergelijkbaar worden met de regeling in de energiemarkt. Daar hebben elektriciteitsbedrijven een wettelijke plicht om consumenten te compenseren wanneer een storing op het elektriciteitsnetwerk langer dan een aantal uren duurt.

“Zo'n wettelijke regeling schept duidelijkheid voor consumenten én providers en wij willen dat dit ook wordt ingevoerd voor de telecommunicatiemarkt. Op dit moment is de compensatie na een storing volstrekt willekeurig en krijgen consumenten soms wel en soms geen tegemoetkoming voor een gebrekkige dienstverlening", meldt Consumentenbond-directeur Bart Combée in een persbericht.

BlackBerry-storing

Het initiatief van de Consumentenbond komt na een grote storing bij telefoonfabrikant Research in Motion (RIM). Het BlackBerry-netwerk was 4 dagen offline na een fout in de core switch van RIM´s technische infrastructuur. De back-upswitch die het probleem moest opvangen weigerde ook dienst.

RIM deed diverse pogingen om opgelopen imagoschade te beperken. Oprichter Mike Lazaridis bood gebruikers in een video excuses aan. Telecomprovider KPN is inmiddels in gesprek met RIM over schadevergoedingen aan gebruikers.