Ik heb hem net verteld dat de meute uit is op een Iphone. "Nee, hij is juist erg duur," antwoord ik, en voeg toe dat het gadget tussen de $500 en $600 kost.

Hij weet duidelijk niet dat de Iphone bekend staat als het meest beloftevolle technische apparaat in de geschiedenis, en dat de eerste wachtenden 32 uur geleden hun tuinstoel voor de winkel hebben geplant. Zijn vraag impliceert dat hij alleen voor een gratis hebbeding zo lang zou wachten.

Inmiddels is het voetverkeer op het vijf meter brede trottoir volledig tot stilstand gekomen. Auto's snellen langs de menigte en toeren geïrriteerd waneer een voetganger hun territorium waagt te betreden. Twee politieagenten proberen tevergeefs om de voetgangers in beweging te krijgen.

De Iphone-hopefuls staan ondertussen keurig in de rij – de Amerikaanse rij etiquette doet niet onder voor de Engelse. De menigte die direct voor de winkel staat bestaat vooral uit pers en toevallige voorbijgangers.

Vier minuten nadat om 6 uur de deuren open gaan, komt Jerry Taylor terwijl hij triomfantelijk de doos met zijn Iphone omhoog houdt. Hij geniet zichtbaar van zijn spreekwoordelijk '15 minutes of fame' die zijn positie voorin de rij hem heeft opgeleverd.

Ondanks geruchten over een beperkt aanbod van Iphones en een verwachte hausse op Ebay, blijken er ruimschoots voldoende apparaatjes op voorraad.

Slimmere Iphone-fans kwamen twee uur later pas aanlopen. Zij liepen zonder wachten door naar de toonbank, trokken en creditcard en waren vervolgens de trotse eigenaar van een van de überhippe telefoons. In het weekend na de onthulling zag je op straat regelmatig trotse eigenaars hun Iphone demonstreren, als jonge ouders die met hun pas geboren kind te koop lopen.

En toch, geen van de wachtenden leek teleurgesteld over het nodeloze wachten.

"Het is niet zozeer het product waar het om ging," verklaarde Tyler Martin, een Canadese online ondernemer die zeven uur op zijn 8 GB Iphone had gewacht.

"De ervaring van het evenement maakte het de moeite waard."

De mensen die uren, soms maanden lang in de rij stonden waren primair uit op het kopen van een Iphone. Maar zij kwamen ook naar de Apple-winkel in San Francisco voor de ervaring. Terwijl zij bij de kassa hun Iphone afrekenden, kwamen zij ook tot het besef dat het evenement nu voorbij was, en dat zij afscheid moesten nemen van hun nieuwe vrienden in de rij.

Deze mensen creëerden de iPhone-hype.

In vergelijking met de Apple-telefoon, komen andere gadgetonthullingen van de afgelopen jaren zoals Windows Vista, Sony's PS3 of Microsofts Xbox 360 er bekaaid van af.

Een enkele winkel opende 's ochtends vroeg zijn deuren voor Windows Vista, en daar overschaduwde het aantal verkopers in het algemeen het aantal klanten.

Gamers stonden weliswaar in de rij voor de PS3, maar dat was vooral omdat er een beperkt aanbod was. Net als bij de Iphone, hoopte een deel van de kopers geld te verdienen door het apparaat op Ebay te verkopen.

Niemand kan zich de onthulling van de Zune, Microsofts iPod-killer, uberhaupt nog herinneren. En de software gigant had een PR-bureau nodig om een circus te creëren rond de Xbox 360, waarvoor het honderden hardcore gamers naar een vliegtuighangaar in een woestijn in California vloog.

De Iphone is niet alleen het meest beloftevolle technologiegadget uit de recente geschiedenis. Belangrijker nog: het is ook de eerste in jaren die na zijn onthulling niet gebukt ging onder een terugslag.

De PS3 verzamelt momenteel stof in de winkels waar de Nintendo Wii niet is aan te slepen. Microsoft heeft nog geen enkel bewijs geleverd dat consumenten warm lopen voor Zune en laten we maar helemaal zwijgen over de afgang van de Ultra Mobile PC (UMPC) van Microsoft en Intel.

Apple heeft gedemonstreerd dat je nog steeds een echt hype kunt creëren met een technologische doorbraak. Als de innovatie maar echt is.