De nieuwe iPhone XR heeft niet alleen dezelfde A12 Bionic processor als de XS en de XS Max, het is ook nog eens een grote telefoon is met een grote (voor Apple) accu en een scherm met een lagere resolutie, 1792x828 pixels. Het toestel zou daarom niet alleen sneller moeten zijn, maar het ook langer moeten uithouden op een acculading waardoor de iPhone XR misschien we de beste koop is op iPhone-gebied.

Maar is dat wel zo? Wij hebben de iPhone XR samen met de iPhone XS, XS Max en de iPhone X onderworpen aan een aantal benchmarks.

Lees ook: De uitgebreide iPhone XS review

Geekbench

Geekbench is een veelgebruikte benchmarktool, mede omdat het beschikbaar is voor veel verschillende platforms: macOS, Windows, Linux, iOS en Android. Er is niet één synthetische benchmark die perfect vergelijkbaar is tussen platforms, maar Geekbench 4 komt zo dicht mogelijk in de buurt.

De iPhone XR is in lijn met de XS en XS Max. Dit maakt het toestel 13 procent sneller in single-core prestaties dan de duizend dollar kostende iPhone X van vorig jaar en ongeveer 10 procent sneller in multi-core prestaties.

In de GPU-aangedreven Compute benchmark (die gebruik maakt van de Metal API) zijn de prestaties ongeveer 40 procent sneller.

AnTuTu v7

De AnTuTu benchmark is vooral bekend in de Android wereld, maar is ook beschikbaar voor iOS. We hadden nogal wat problemen om een stabiele score te halen uit de laatste versie, omdat de resultaten vaak sterk verschillen van de ene run tot de andere. Het is niet altijd duidelijk wat er getest wordt of hoe de tests verschillen tussen de verschillende platformen. Toch presenteren we de resultaten om de nieuwsgierigen tevreden te stellen.

Het is merkwaardig dat de iPhone XR beter scoort in de GPU-test dan de XS of XS Max (wat de totaalscore ten goede komt). Dit komt waarschijnlijk door de lagere resolutie van het scherm van de iPhone XR. De grafische tests worden namelijk on-screen gerenderd. De GPU van de A12 Bionic haalt een hogere framerate op de XR omdat hij ongeveer 85 procent meer pixels op de XS en 125 procent meer op de XS Max moet weergeven.

3DMark

Onze favoriete 3D grafische prestatietest is 3DMark. De Sling Shot-versie van de test draait een grafisch intensieve game-achtige scène voordat de uiteindelijke prestatiescore wordt geleverd.

Er zijn hier twee versies van de test. Sling Shot Extreme voert de benchmark uit met behulp van Apple's Metal API met een resolutie van 2560x1440, die vervolgens wordt opgeschaald naar de uitvoerresolutie van het testapparaat. Sling Shot Extreme Unlimited maakt dezelfde test offscreen om snelheidslimieten te vermijden door schaalvergroting of Vsync. Daarom wordt geen van beide tests beïnvloed door de lagere beeldschermresolutie van de iPhone XR.

De resultaten zijn in principe identiek aan de iPhone XS en XS Max, wat betekent dat ze ook bijna identiek zijn aan de iPhone X. Wat is er gebeurd met de "tot 50 procent" GPU snelheidsverbeteringsclaim van de A12 Bionic? We vermoeden dat deze test volledig wordt bemoeilijkt door de geheugenbandbreedte en de cacheprestaties in plaats van het vermogen van de GPU om berekeningen uit te voeren.

De eenvoudigere Ice Storm Unlimited test valideert enigszins onze geheugenbandbreedte theorie. Het draait een eenvoudigere spel-achtige scène met behulp van OpenGL ES 2.0 met een resolutie van 1280x720 met een vaste time-step tussen frames (zodat alle apparaten exact dezelfde frames renderen).

Deze minder inspannende test, met relatief low-res assets en een lagere uitvoerresolutie, vereist minder geheugenbandbreedte en loopt ongeveer 18 procent sneller op de A12-aangedreven telefoons dan toestellen met een A11.

Als je een upgrade uitvoert van een iPhone 7 Plus naar een iPhone XR, kan je verwachten dat de framerate van een echte game gemiddeld 50 tot 100 procent hoger is afhankelijk van de complexiteit van het spel. Dat is een enorme winst voor iedereen die zijn twee jaar oude toestel inruilt.

Accuduur

Hier wordt het interessant, bij het vergelijken van de iPhone XS met de iPhone XS Max was de levensduur van de accu relatief simpel. De XS Max is dezelfde telefoon met een grotere batterij (3174mAh vs. 2658mAh), maar ook een groter scherm met een hogere resolutie (maar met dezelfde pixeldichtheid en OLED technologie). Het eindresultaat is dat de iPhone XS Max ongeveer een uur langer meegaat dan de iPhone XS Max.

De iPhone XR is een andere zaak en zit qua schermgrootte tussen de 5,8 en 6,5 inch schermen van de iPhone XS en XS Max. De 2942mAh batterij zit ook tussen de batterijcapaciteit van deze telefoons in. Maar het is niet alleen hetzelfde scherm met een andere grootte; het is een LCD in plaats van OLED, met een dichtheid van 326 pixels per inch in plaats van de 458 pixels per inch van beide iPhone XS modellen. Het stroomverbruik van de processor zou hetzelfde moeten zijn als dat van de duurdere broers, maar het stroomverbruik van het scherm kan drastisch verschillen.

Deze test zou je daarom kunnen zien als een bijna worst-case scenario, het scherm staat altijd aan met een comfortabele "bright indoor office lighting" instelling (200 nits) en draait non-stop zeer CPU- en GPU-intensieve tests. In de echte wereld zal je een veel langere levensduur van de batterij krijgen dan deze, vooral als je meestal eenvoudige taken uitvoert. Deze test is moeilijk te vertalen naar real-world gebruik, maar het is een consistente en herhaalbare test die apparaten eerlijk vergelijkt.

In deze test liep de iPhone XR 19 minuten langer dan de iPhone XS Max, en meer dan een uur langer dan de iPhone XS Max. In een real-world scenario zal dat zich waarschijnlijk vertalen in ongeveer 30 tot 45 minuten meer screen-on tijd dan de iPhone XS Max en twee uur meer dan de iPhone XS Max, afhankelijk van hoe je je telefoon gebruikt. De iPhone XR gaat veel beter om met z'n accu dan elke andere iPhone ooit gemaakt.

Het is vooral interessant om de levensduur van de batterij van de iPhone XR te vergelijken met de iPhone 7 Plus. Ze hebben bijna exact dezelfde batterijgrootte - de iPhone 7 Plus batterij is 2900mAh- en beide hebben LCD-schermen met een vergelijkbaar totaaloppervlak. Het display van de iPhone XR heeft een totale oppervlakte van ongeveer 90 vierkante centimeter, de iPhone 7 Plus ongeveer 83 vierkante centimeter, ongeveer 7 procent kleiner. Maar toch hield de iPhone XR, met zijn iets grotere display en accu van hetzelfde formaat, het ongeveer een uur en 45 minuten langer vol in deze test.

Dat is een verbetering van ongeveer 45 procent in de levensduur van de batterij met een iets groter display en een vergelijkbare batterijcapaciteit. Wat een indrukwekkende verbetering in slechts twee jaar!

Algemene opmerkingen over de prestaties

Als je alleen maar naar de benchmarks zou kijken, zou je je je afvragen waarom iemand ooit de iPhone XS zou kopen in plaats van de iPhone XR. Het heeft dezelfde prestaties, een kortere levensduur van de batterij en kost ongeveer 250 euro meer.

Maar de kwaliteit van een telefoon wordt bepaald door veel meer dan alleen de benchmark nummers. De iPhone XS heeft een OLED-display met een hogere resolutie en ondersteuning voor HDR, dubbele camera's aan de achterkant (waarmee je foto's in de Portrait Mode kunt maken van andere onderwerpen dan menselijke gezichten), 3D-touch, betere waterdichtheid, hogere maximale opslagmogelijkheden, het is gewoon een betere telefoon. De iPhone XR heeft ook slechts 3 GB RAM terwijl de XS en XS Max 4 GB hebben. Dat verschil kwam niet naar voren in deze benchmarks en het zal waarschijnlijk geen verschil maken in je dagelijks gebruik vandaag de dag, maar het kan een paar jaar later meer impact hebben.

Het spannende aan de iPhone XR benchmarks is dat, in tegenstelling tot toen Apple de iPhone 5c uitbracht, het minder dure model van dit jaar geen concessies doet aan de prestaties of de levensduur van de batterij. In feite, heeft het de beste batterijlevensduur van alle iPhones ooit. Er is weinig reden om te denken dat deze telefoon eerder verouderd zal zijn dan de iPhone XS.