De levering van de eerste lading smartphones met Windows Phone 7, begin november, werd al snel stopgezet vanwege hardwareproblemen. Dell zegt nu in zijn fabrieken te werken aan oplossingen voor die problemen. Het zou onder meer gaan om issues rond de WiFi-verbindingen en batterijen. Ook wordt er geklaagd over problemen met de headsets.

Uit een niet-officieel antwoord van een supportmedewerker op de supportfora van Dell blijkt dat het bedrijf met Microsoft werkt aan een oplossing voor de ‘early adopters’. Die gebruikers hebben de Venue Pro-smartphone in november ontvangen. Die toestellen worden vervangen, maar onzeker is nog wanneer. Er wordt in de fabrieken nog steeds gewerkt aan de hardware, zegt de supportmedewerkster.

Elke dag wat anders

Daardoor is er ook uitstel voor de verscheping van de toestellen naar klanten die nog geen toestel hebben maar dat al wel besteld hadden. Zij blijven dus wachten op hun bestelling. “Op het moment dat we een voorraad hebben opgebouwd, kunnen we de toestellen vervangen”, zegt de medewerkster.

Zij zegt verder dat de informatie die ze (intern) krijgt, per dag verandert. De ene keer hoort ze dat er opnieuw vertraging is opgelopen (tot 6 januari), de andere dag wordt gemeld dat de levering van de smartphones deze week van start gaat.

De reden dat er nu nauw wordt samengewerkt met Microsoft is niet alleen vanwege het besturingssysteem Windows Phone 7. De samenwerking is vooral vanwege het feit dat de eerste leveringen in november werden gedaan vanuit de (Amerikaanse) Microsoft-webwinkel.

Productie opgevoerd

Dell heeft inmiddels naar aanleiding van berichtgeving over de post van de supportmedewerkster ook een bericht geplaatst op een van de officiële weblogs van het bedrijf. Daarin zegt Lionel Menchaca, hoofd van Dell’s blogteam, dat het bedrijf de productie van de Venue Pro zo snel mogelijk aan het opvoeren is. “Op dit moment is onze belangrijkste focus gericht op het leveren van de juiste ‘out-of-the-box’-ervaring, zodat klanten gelukkig zijn met hun aankoop.”

Menchaca erkent dat er vertragingen zijn opgetreden in de leveringstijden. Hij noemt de in fora geopperde datum van 6 januari als start van de levering “voor sommigen mogelijk waar”. Hij zegt daar echter bij dat het varieert per klant, afhankelijk van de besteldatum. Volgens Menchaca wordt aankomende vrijdag gestart met de eerste verschepingen en gaat dat de hele volgende week door.

BlackBerry blijft nog

Op het Nederlandse kantoor van Dell moeten de medewerkers het ook nog doen met hun BlackBerry van de zaak. Die worden zoals eerder aangekondigd binnenkort vervangen door het eigen product. Daarmee wordt begin volgend jaar gestart in de Verenigde Staten. Daarna is Europa aan de beurt. “Ik verwacht dus dat dat nog wel enkele maanden gaat duren”, zegt woordvoerder Simone Versteeg tegen Webwereld.