Toen we in september naar de iPhone XS en XS Max keken, bevestigden we de verwachting: dit zijn niet alleen de snelste iPhones, maar sowieso de snelste smartphones. Apple's A12 Bionic verplettert de concurrentie. Nu de iPhone XR beschikbaar is - met dezelfde processor aan boord - verwachtten we dezelfde prestaties in een goedkoper pakket. En met de grote accu en lagere resolutie van het scherm, zou het de beste accuduur moeten geven van alle iPhones die nu op de markt zijn.

Met andere woorden, als je op de benchmarks alleen vaart, is de keuze voor de goedkoopste telefoon voor de meeste power in 2018 makkelijk. Maar laten we eerst eens kijken hoe de XR zich precies verhoudt tegen de XS en XS Max, de iPhone X van vorig jaar en de iPhone 7 Plus van twee jaar gelden. We beginnen met de benchmark Geekbench, die populair is vanwege de beschikbaarheid op zoveel platforms: macOS, Windows, Linux, iOS en Android.

De eerste resultaten zijn vrijwel gelijk aan de iPhone XS en XS Max, met een marge van slechts enkele procentpunten. Dat maakt hem 13 procent sneller met single-core prestaties dan de 1000 euro kostende iPhone X van vorig jaar en ongeveer 10 procent sneller in multi-core prestaties. In de GPU-gebaseerde benchmarkt Compute (met de Metal API) komt hij zelfs 40 procent hoger uit.

De AnTuTu v7-benchmark is in de Android-wereld bekend, maar hij is er ook voor iOS. We hadden wat moeite om een stabiele score te verkrijgen in de nieuwste versie, want resultaten variëren nogal per afzonderlijke test. We hebben verder ook niet zoveel vertrouwen in deze cijfers, omdat niet duidelijk is wat precies wordt gemeten en wat de verschillen zijn per platform. Niettemin hier de resultaten voor mensen die nieuwsgierig zijn:

Het is opvallend dat de iPhone XR beter scoort in GPU-tests dan de XS of XS Max en dat helpt de totaalscore van de XR. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de lagere resolutie (1792 x 828). De graphics worden on-screen gerendered en niet voor een vaste resolutie. De GPU van de A12 Bionic geeft snellere framerates op de XR omdat het op de XS 85 procent meer pixels moet renderen en op de XS Max zelfs 125 procent.

We kijken wat 3D-graphics betreft graag naar 3DMark. De Sling Shot-versie van de test draait een grafisch intensieve game-achtige scène om de prestaties te meten. Dit gebruikt een vaste resolutie en daarom levert de XR dezelfde prestaties als de XS en XS Max op dit gebied.

Hieronder zie je twee versies: Sling Shot Extreme test de benchmarks met Apple's Metal API op een resolutie van 2560 x 1440 pixels, die vervolgens wordt opgeschaald of omlaag geschaald afhankelijk van de uitvoerresolutie van het testapparaat. Sling Shot Extreme Unlimited draait dezelfde test off-screen om snelheidsbegrenzingen van Vsync of display-scaling te vermijden. Daarom zijn beide tests niet beïnvloed door de lagere resolutie van de iPhone XR.

De resultaten zijn dan ook vrijwel identiek aan de iPhone XS en XS Max, wat betekent dat ze bijna identiek zijn aan de iPhone X. Wat is er dan gebeurd met de GPU-prestatieverbeteringen van de A12 Bionic, vraag je je wellicht af. We vermoeden dat deze tests met zijn grote assets tegen een bottleneck aanloopt qua geheugenbandbreedte en caching en niet tegen grenzen van de GPU zelf.

De simpelere Ice Storm Unlimited ondersteunt die bandbreedtetheorie. Hij gebruikt een simpelere game-achtige scène met OpenGL ES 2.0 op een resolutie van 1280 x 720 pixels met een vaste tijdsinterval tussen frames (zodat alle apparaten exact dezelfde frames renderen). Deze minder veeleisende test gebruikt assets met een lagere resolutie en output met lagere resolutie en dat eist minder van de geheugenbandbreedte. Hij komt 18 procent hoger uit bij A12-chips dan de A11-toestellen.

Als je van een iPhone 7 Plus naar een iPhone XR gaat kun je framerates verwachten die 50 procent hoger zijn en twee keer zo snel, afhankelijk van hoe complex de rendering van de game is. Dat is een groot voordeel voor mensen die hun oude toestel upgraden.

Wat accuduur betreft begint het interessant te worden. De vergelijking tussen de XS en XS Max is simpel: de XS Max is hetzelfde toestel, maar dan met een zwaardere accu (3174 mAh in plaats van 2658mAh) voor een groter scherm met hogere resolutie (hoewel de pixeldichtheid en OLED-technologie gelijk zijn). Het eindresultaat is dat de iPhone XS Max een uur langer doet met een actief scherm dan de iPhone XS.

De iPhone XR is heel andere koek. Het 6,1 inch-scherm valt tussen de XS (5,8) en XS Max (6,5) en de accu valt er met 2942 mAh ook precies tussen. Maar dit is niet simpelweg hetzelfde scherm van een andere grootte: dit is LCD in plaats van OLED en een pixeldichtheid van 326 ppi in plaats van de 458 ppi van de XS'en. De energie die de processor trekt moet ongeveer hetzelfde zijn, maar de energie-eisen van het scherm kunnen wel eens radicaal anders zijn.

Houd er rekening mee dat bovenstaande grafieken een worst case scenario zijn met een scherm dat altijd actief is met heldere verlichting (200 nits) en constante CPU- en GPU-intensieve tests. In de praktijk zul je een veel langere accuduur krijgen, vooral als je simpele taken uitvoert. Je kunt dit niet echt vertalen naar alledaags gebruik, maar het geeft een beeld van hoe apparaten zich tot elkaar verhouden.

In deze intensieve test draaide de XR 19 minuten langer door dan de iPhone XS Max en meer dan een uur langer dan de XS. In de praktijk (zonder intense tests) vertaalt zich dat tot respectievelijk 30 tot 45 minuten en twee uur meer schermtijd, afhankelijk van hoe je je toestel gebruikt. De iPhone XR heeft de beste accuduur van een iPhone ooit.

Het is helemaal interessant om het verschil te zien met de iPhone 7 Plus. Ze hebben bijna dezelfde accucapaciteit (de iPhone 7 Plus heeft 2900 mAh) en beide toestellen hebben een LCD-scherm van een vergelijkbare grootte: de 7 Plus is ongeveer zeven procent kleiner. Maar de iPhone XR met zijn iets grotere scherm en vergelijkbare accu bleef een uur en 45 minuten langer levend. Dat is een verbetering van 45 procent en een indrukwekkende vooruitgang in slechts twee jaar.

Algemene opmerkingen over de prestaties

Als je puur naar de benchmarks kijkt, zou je je wellicht afvragen waarom je de iPhone XS zou kopen in plaats van de XR. De iPhone XS levert dezelfde prestaties, maar dan met een minder lange accuduur en een hoger prijskaartje. Maar een de kwaliteit van een toestel bepaal je met meer dan alleen de benchmarkcijfers.

De iPhone XS heeft een OLED-scherm met hogere resolutie en HDR-ondersteuning, twee camera's achterop (voor het wazig maken van de achtergrond in portretfoto's), 3D Touch, is beter bestand tegen water, biedt meer opslagopties - het is simpelweg een krachtiger toestel. De iPhone XR heeft slechts 3 GB RAM, terwijl de XS'en 4 GB hebben. Dat verschil zie je niet echt terug in de benchmarks en zal in de praktijk niet veel uitmaken, maar maakt verschil over een paar jaar.

Het interessante dat we hebben geleerd van de iPhone XR-benchmarks is dat in tegenstelling tot destijds met de iPhone 5c Apple deze keer geen lagere prestaties of accuduur aflevert. Sterker nog, dit is de beste accuduur van de iPhone ooit en er is weinig reden om aan te nemen dat deze sneller veroudert dat de iPhone XS.