"Er zijn geen aanwijzingen gevonden dat KPN haar klanten afluistert," zegt Wim de Bruin, woordvoerder van het Landelijk Parket van het Openbaar Ministerie. Uit onderzoek blijkt dat pakketten niet integraal zijn opgeslagen, daardoor heeft KPN geen inzicht in de inhoudelijke communicatie. Het zou dus onmogelijk zijn voor de telecomprovider om haar klanten te bespioneren, aldus het OM.

Omstreden

KPN gaf in mei toe gebruik te maken van DPI. De mobiele provider wil apps als Skype en WhatsApp extra belasten omdat ze met diensten als SMS en telefoongesprekken concurreren. Diverse andere telecomproviders gaven later toe ook gebruik te maken van de techniek.

De techniek is omstreden omdat er op het diepste niveau naar data wordt gekeken. Daarbij zou het mogelijk zijn om e-mails te lezen of foto's te bekijken. Burgerrechtenorganisatie Bits Of Freedom riep op om aangifte te doen. Maar volgens De Bruin kun je hiervoor geen aangifte doen. "Omdat er geen sprake is van een strafbaar feit," zegt hij. "Het is niet bekend hoeveel mensen aangifte hebben gedaan, die aangiftes zijn dus ongeldig."

Privacy-onderzoek

Eerder concludeerde telecomwaakhond OPTA dat KPN met het gebruik van DPI mogelijk de wet heeft overtreden. Een onderzoek van het College Bescherming Persoonsgegevens loopt nog.

KPN is op de hoogte gesteld van de resultaten van het vooronderzoek van het Openbaar Ministerie. Klanten die zich voelen aangetast in hun privacy kunnen volgens het OM altijd nog een civiele rechtszaak aanspannen.

Telco's blijven DPI gebruiken

Zowel KPN, Vodafone als T-Mobiel gaven vorige maand al toe Deep Packet Inspection te blijven gebruiken zolang dit kan. Marco Visser, directeur consumentenmarkt van KPN zei destijds zich helemaal geen zorgen te maken over de aangiftes die werden gedaan tegen het het bedrijf.