Dat blijkt uit bezoekcijfers die Google beschikbaar stelde aan de New York Times. Kersverse eigenaren, die de iPhone onder de kerstboom hadden uitgepakt, begonnen onmiddellijk en massaal te surfen met hun nieuwe Apple-gadget. Zozeer zelfs dat er meer verkeer vanaf iPhones richting Google ging dan vanaf alle Symbian telefoons bij elkaar, zo becijferde het internetbedrijf.

Dat terwijl de iPhone totnogtoe een marktaandeel heeft van rond de twee procent, en Symbian goed is voor 63 procent van de wereldmarkt voor mobiele besturingssystemen. Windows Mobile is goed voor 11 procent van de mobiele markt en Blackberry tien procent, volgens cijfers van onderzoeksbureau IDC.

Belofte waargemaakt

Een paar dagen na kerst daalde het iPhone-verkeer wel weer onder het niveau van de Symbian-gebruikersgroep. Ook concurrent Yahoo meldt onevenredig veel inkomend verkeer vanaf de iPhone. De cijfers zijn een sterke indicatie dat surfen met de iPhone inderdaad laagdrempelig en plezierig is. Daarmee maakt de iPhone haar grootste belofte, makkelijk mobiel surfen, waar. "De iPhone zorgt dat mobiel browsen geen frustrerende bezigheid meer is", aldus analist Charles Wolf.

Bovendien is het een opsteker voor Google, die momenteel miljoenen pompt in gebruiksvriendelijke Google-diensten voor mobiele telefoons. Zo kwam het bedrijf begin december 2007 met speciaal op de iPhone toegesneden Google-applicaties. Naar verwachting zal later vandaag alweer de volgende versie daarvan uitkomen.

Haat-liefde verhouding

Het nieuws is treffend voor de precaire houdgreep van haat en liefde waarin Apple en Google elkaar houden. Beide storten zich met succes op de mobiele markt, gedeeltelijk samen, maar ook als concurrenten. Google zet immers, naast haar functionaliteiten voor bestaande mobiele telefoons, flink in op haar eigen Android en Open Handset Alliance initiatieven. En Apple zal naar verwachting deze week op Macworld de aangekondigde gereedschapskist voor externe ontwikkelaars, de SDK, voor de iPhone vrijgeven.

Blokje om

Illustratief voor de ongemakkelijke situatie tussen Mountain View en Cupertino is de dubbelrol van Eric Schmidt, ceo van Google én lid van de raad van commissarissen van Apple. Recentelijk heeft Schmidt dan ook besloten deze belangenverstrengeling te 'minimaliseren': als er over de iPhone wordt besproken in de raad van commissarissen bij Apple, dan gaat Schmidt een spreekwoordelijk 'blokje om lopen'.