De Europese telecombedrijven hebben in maart afgesproken met de Europese Commissie dat zij met een rapport zouden komen waarin zij voorstellen doen over hoe er in de toekomst met mobiel breedband wordt omgegaan. De Financial Times is via niet nader genoemde bronnen achter enkele details uit het rapport gekomen en doet daar op de eigen website verslag van.

De operators zeggen graag de ambitieuze Europese toekomstdoelen wat betreft mobiel breedband te willen halen, maar tekenen daarbij aan dat zij de grote investeringen die daarmee gemoeid zijn, niet kunnen terugverdienen. Althans, niet in de huidige situatie. Nieuwe verdienmodellen zijn nodig en contentaanbieders laten betalen voor de doorgifte van zware content over de netwerken is daar één van.

YouTube en Skype

Het gaat daarbij bijvoorbeeld om high definition videomateriaal, niet alleen van Google's YouTube, maar ook wordt gekeken naar het steeds breder beschikbaar komende videoconferencing. Videobellen wordt steeds meer een integraal onderdeel van aanbieders van sociale netwerken. Daarnaast zijn er populaire aanbieders als Skype. Het plan om zware contentleveranciers te laten betalen, is niet nieuw, maar opvallend is nu dat het is gepromoveerd tot officieel advies aan de Europese Commissie.

Volgens consultancyfirma McKinsey moeten de operators maar liefst 300 miljard euro investeren in glasvezel alleen al in de Europese Unie. De aanleg van glasvezel is nodig om de breedbandsnelheden die de Europese Commissie wil te halen. Eurocommissaris Neelie Kroes heeft in maart aan de technologiesector gevraagd na te denken hoe zij dat probleem willen aanpakken. Daarbij werd gesteld dat er een toekomstbeeld moest worden gevormd waarbij in 2020 minstens de helft van alle Europese huishoudens internettoegang heeft met downloadsnelheden van 100 megabits per seconde.

'Politieke nonsens'

De sector formeerde een driemanschap dat zich in de afgelopen maanden over dat toekomstbeeld boog. Dat driemanschap, bestaande uit de directeuren van Alcatel-Lucent, Deutsche Telekom en Vivendi, presenteert morgen het eindrapport aan Kroes. In het rapport is niet alleen de visie van de telco's opgenomen, maar ook van de ict-sector en contentaanbieders.

Volgens de Financial Times is het moeilijk geweest overeenstemming tussen al die verschillende partijen te krijgen. Een van de deelnemers noemt het rapport anoniem “politieke nonsens".