Met een Blyk-simkaart krijg je 1000 gratis sms'jes en 1000 Blyk-naar-Blyk belminuten. Voor bellen naar nummers van andere operators betalen Blyk-abonnees het Vodafone prepaidtarief. Het zelfde geldt voor mobiel internet. Je moet iedere 3 maanden je beltegoed met 10 euro opwaarderen voor bellen buiten de gratis bundel.

Blyk begon als operator in Groot-Brittannië, en wilde aanvankelijk al in 2008 van start in Nederland. Doordat er werd gekozen voor een partnership met Vodafone is de release tot gisteren uitgesteld.

Niet voor 30-plussers

Blyk is alleen beschikbaar voor 16 tot en met 29-jarigen. Ben je jonger of ouder, dan kan je geen abonnee worden. Nieuwe abonnees moeten een uitgebreid profiel invullen en geven toestemming om gerichte sms- en mms-reclame te ontvangen. Onder meer Nike, Universal Pictures, McDonald’s, Pearle en Electronic Arts zijn adverteerder bij Blyk.

Eric Kip, directeur van Blyk Nederland, denkt dat jongeren graag direct in contact willen komen met merken die zij interessant vinden. "Stel je voor dat je van films houdt: het is dan leuk om een berichtje van Blyk te ontvangen met een trailer van de film die volgende week in de bioscoop zal draaien met een gratis tweede kaartje." Het dataverbruik bij links in reclameboodschappen is gratis.

Maand gratis internet

Blyk probeert jongeren te verleiden reclame te maken voor de provider. Als je drie vrienden of vriendinnen aanmeldt, dan krijg je een maand gratis mobiel internet. Blyk Nederland zegt tegen Emerce op 50.000 gebruikers te hopen na één jaar. Om abonnee te worden is een toegangscode nodig, die is te vinden op de site van Blyk, maar ook te verkrijgen via onder andere YouTube of Hyves.