"Klanten van T-Mobile die met regelmaat niet kunnen bellen of internetten met hun mobiele telefoon door overbelasting van het netwerk kunnen zich melden bij Stichting Meldpunt Collectief Onrecht (SMCO). Na inventarisatie van het aantal klachten en de aard daarvan zal SMCO mogelijke vervolgstappen nemen namens gedupeerden die zich hebben gemeld", meldt de stichting.

Nog geen besluit

T-Mobile benadrukt dat het nog niet heeft besloten of gedupeerde klanten worden gecompenseerd. Het concern roept klanten op klachten of storingen te melden op de site van T-Mobile. "We onderzoeken nu of en welke compensatieregelingen we kunnen treffen met deze klanten . Maar daar kunnen we nu nog geen duidelijkheid over geven", aldus de woordvoerster van T-Mobile.

3G data-explosie

Het aantal klachten over gebrekkige dekking, afgebroken gesprekken, websessies en storingen op het 3G-netwerk van T-Mobile heeft de afgelopen weken een hoge vlucht genomen. T-Mobile erkent dat het de groei van dataverkeer heeft onderschat en dat het 3G-netwerk nu op verschillende plaatsen in Nederland ondercapaciteit heeft. "We moeten nog sneller dan we verwachtten capaciteit uitbreiden, zowel in het netwerk als met extra antennelocaties", aldus de woordvoerster.

Begin dit jaar werd al duidelijk dat het netwerk van T-Mobile grote problemen heeft met piekbelasting op drukke plekken en momenten. Het succes van de iPhone speelt een belangrijke rol in de exponentiële groei van het mobiele dataverkeer. Tot nog toe is T-Mobile de enige officiële operator die de iPhone in Nederland voert. Maar ook andere smartphones slurpen steeds meer data, steeds vaker ook op de achtergrond zonder dat de gebruiker het weet, vertelt de zegsvrouw.

2G geen probleem

Het concern belooft dat binnen vier à vijf weken de grootste bottlenecks zijn verholpen door het plaatsen van extra masten in onder meer Amsterdam, Rotterdam en Hilversum. Aan het eind van het jaar moet het 3G-netwerk van T-Mobile weer dusdanig ruim in z'n jasje zitten dat de explosieve groei van dataverkeer kan worden verwerkt.

Ondanks dat het 2G GSM-netwerk van T-Mobile geen last heeft van capaciteitsproblemen raadt de operator niet 'zonder meer' aan om 3G-toestellen naar 2G te zetten voor het opzetten van gesprekken. "Het hangt sterk van de situatie af."

UPDATE 13.15 uur: Ook de Consumentenbond vindt dat T-Mobile klanten moet compenseren. De organisatie roept gedupeerden op om klachten te melden bij het Twitter-account van de Bond met vermelding van de hashtags #tmobile #fail.