Bij de T-Mobile-winkel aan de Kinkerstraat in Amsterdam stond vanochtend om 5:30 uur al de eerste koper. Vijf uur later is de groep gegroeid naar zo'n zestig iPhone-fans die met volgnummers naar binnen worden geroepen. Veel kans op een iPhone is er echter niet: dit filiaal heeft net als veel andere T-Mobile-shops slechts 19 iPhones binnengekregen.

Shopmanager Peter probeert alles in goede banen te leiden en probeert tussen de bedrijven door nog een klant met een niet-werkende simkaart te helpen. Peter: "We hebben 19 stuks, de rest van de mensen kunnen zich laten registreren maar we willen wel dat je een voorschot van 50 euro betaalt."

Automatisering schuldig

De verkoop verliep niet zonder problemen. De winkel gaf daar vooral de automatisering de schuld van. "De wachtlijsten stonden in ons systeem, maar zijn woensdag door de IT-afdeling verwijderd. Wij kunnen er niet meer bij." Dezelfde IT-afdeling is ook de boosdoener van een ander probleem: "We moesten voor de activatie iTunes op de pc's in de winkel installeren maar dat was door IT niet toegestaan."

Wachtlijst

Ongeveer de helft van de mensen die bij deze winkel naast de iPhone grijpen, besluit zich voor 50 euro op de wachtlijst te plaatsen. Wanneer zij de iPhone kunnen ophalen is nog niet bekend: "De voorraad komt in batches binnen. Het kan tot zes weken duren, maar we krijgen deze week en volgende week ook wel weer nieuwe voorraad."

Uitverkocht

Een rondje langs verschillende T-Mobile-winkels in Apeldoorn, Gouda, Leiden en Eindhoven maakt duidelijk dat de meeste eigen winkels van T-Mobile rond de twintig iPhones hebben gekregen in een vaste verhouding: een derde 8GB, een derde 16GB zwart en een derde 16GB wit.

In kleinere plaatsen zoals Purmerend en Hilversum waren rond de 12 iPhones beschikbaar. T-Mobile-woordvoerster Priscilla Tomasoa kan over aantallen niets zeggen: "Over voorraden per winkel weten we niets. We maken ook niet bekend hoeveel er nu in totaal in Nederland beschikbaar zijn. Maar we kunnen wel zeggen dat we voor vandaag zijn uitverkocht."

Op de vraag hoe het zit met de aanbetaling bij reservering: "Dat is een maatregel die we nu in alle winkels nemen. We houden wel in de gaten hoeveel reserveringen we noteren, want het heeft natuurlijk geen zin om mensen nu vijftig euro te laten betalen als ze pas over een halfjaar aan de beurt zijn". Tomasoa: "Het is een enorm succes maar ik vroeg me de afgelopen dagen wel eens af: wat drijft die mensen?"

Weinig gemor

Als anderhalf uur na het openen van de winkeldeuren de eerste klanten met iPhone de winkel uitlopen - de lange wachttijd werd veroorzaakt door een vertraging in het T-Mobile Aanvraag Systeem - blijken de 16GB-toestellen al uitverkocht. Van de 8GB-versie zijn er nog twee over, maar die slaan de meeste wachtenden liever over.

Bij de winkel is weinig gemor te horen over de beperkte voorraden: de meeste mensen laten het gelaten over zich heen komen en putten hoop uit het feit dat sommige vroege vogels toch zonder de benodigde documenten naar de shop zijn gekomen. Daardoor komen diverse plaatsen in de wachtrij vrij.

Verderop in Amsterdam is het rustig bij de winkel van The Phone House. Zelfgemaakte flyers op het raam maken duidelijk dat de iPhone ook hier te koop is, maar binnen is het rustig. Bij opening van de winkel stonden niet meer dan vijf mensen te wachten en dat komt omdat deze winkel maar zes toestellen heeft gekregen. De shopmanager roept een kwartier na winkelopening dat alle iPhones zijn uitverkocht.