De Amerikaanse telecomwaakhond FCC (Federal Communications Commission) heeft Apple gevraagd waarom Google Voice is geweigerd. Daarnaast moet de iPhone-maker uitleggen welke andere, gerelateerde applicaties ook niet door de ballotagecommissie zijn gekomen.

Invloed AT&T

Ook is de telecomwaakhond benieuwd hoeveel invloed telecomprovider AT&T mogelijk heeft gehad op het weigeren van de voip-app. Daarnaast wil de organisatie weten wat precies het verschil is tussen Google Voice en andere voip-applicaties die wel zijn toegelaten tot de App Store, meldt de IDG News Service.

De toelatingsprocedure van Apple voor het toestaan en weigeren van applicaties voor de iPhone wordt al tijden flink bekritiseerd. De procedure is ondoorzichtig en onvoorspelbaar, aldus de criticasters.

Concurrentie

Google Voice is een voip-service waarmee gebruikers een enkel telefoonnummer kunnen gebruiken om al hun toestellen tegelijkertijd over te laten gaan. Ook kan er worden ingesteld op welke tijden van welke dagen bepaalde toestellen wel of niet bereikbaar zijn.

Het weigeren van Google Voice, en het verwijderen van applicaties van derden die gebruik maken van de software, heeft al tot speculatie geleid dat AT&T een vinger in de pap heeft gehad bij Apples beslissing. De voip-service zou goed kunnen concurreren met de diensten die de Amerikaanse telefoonmaatschappij zelf levert.

Klacht Skype

In 2007 riep voip-dienstverlener Skype de FCC al op de standaarden voor mobiele telefonie open te breken. Hierdoor kunnen bedrijven zoals Skype ook diensten leveren voor mobiele telefonie.

Skype wees destijds op een gerechtelijke uitspraak uit 1968 waarin gesteld wordt dat telecombedrijven consumenten niet mogen hinderen indien ze zelf apparatuur op het draadloze netwerk willen aansluiten. Zolang die apparatuur maar geen schade toebrengt aan het netwerk van de telecombedrijven. De uitspraak uit 1968 betrof één van de eerste draadloze communicatieapparaten.

Vorige maand kondigde de waakhond een onderzoek aan naar exclusieve deals tussen telefoonfabrikanten en providers om te bepalen of er sprake is van benadeling van consumenten. Deze deals zouden een beperking kunnen vormen voor de keuzevrijheid van consumenten en innovatie in de markt.

Ook Android Market

Naast uitleg over de weigering van Google Voice heeft de FCC ook opheldering gevraagd over de precieze gang van zaken tijdens de toelatingsprocedure. Dit betreft de voornaamste reden die wordt gebruikt om applicaties te weigeren en welk percentage van de ingediende apps uiteindelijk wordt afgewezen. Weigert Apple op een van de vragen antwoord te geven dan moet het bedrijf daar een duidelijke reden voor publiceren. Het stilhouden van toelatingsregels is onacceptabel, schrijft de FCC.

Google moet, naast een toelichting over de onderhandelingen met Apple over Google Voice, ook inzage geven in het eigen applicatiebeleid voor de Android Market.