Ge Wang is gespecialiseerd in computerwetenschap en -muziek aan de universiteit van Stanford. Zijn grootste passie was het organiseren van 'laptoporkesten'. Samen met een goede vriend, high tech zakenman Jeff Smith, besloot hij om een bedrijfje te starten en een aantal applicaties voor de iPhone te ontwikkelen.

Het bedrijf werd Smule gedoopt en met een handvol ontwikkelaars bouwde de firma vier iPhone app's: een aansteker, een rotje, een stemvervormer en een fluit. De fluit-app Ocarina is een doorslaand succes. De software verandert de iPhone in een instrument. Bezitters van de telefoon kunnen in de microfoon blazen en uit de speaker komt het geluid van een fluit.

400.000 dollar

Binnen een maand werd het 1 dollar kostende programma 400.000 keer gedownload. Wang en Smith hoopten in eerste instantie dat Smule binnen een jaar 100.000 dollar kon omzetten, als het zo doorgaat komt die omzet dichter in de buurt van 1 miljoen dollar. "Het is ongelofelijk. Het bedrijf maakt nu al winst", reageerde Smith tegen Newsweek.

Apple wil zelf niet bekend maken hoeveel geld er omgaat in de verkoop van de iPhone-applicaties. Ook wil het bedrijf niet naar buiten brengen hoeveel van de 300 miljoen downloads betaald zijn. De meeste applicaties worden gratis aangeboden. Apple vangt dertig procent van de opbrengst van iedere verkochte app.

Race

Er is nog een aantal andere smartphoneplatformen actief in dezelfde markt zoals Nokia's Symbian, Windows Mobile, BlackBerry en Android. Alleen liggen deze systemen als het aankomt op ontwikkeling van applicaties ver achter op de iPhone. "Het is te vergelijken met de 100 meter. Apple heeft nu al 75 meter afgelegd terwijl de rest nog moeite heeft uit de startblokken te komen", analyseert Gartner de enorme voorsprong van Apple op applicatiegebied.

Naast Wang en Smith zijn er duizenden ontwikkelaars die hun geluk beproeven met iPhone-applicaties. Zo scoorde de Nederlandse informaticastudent Dennis Stevense een nummer 1 plaats in de Nederlandse App Store met zijn Trein applicatie. Binnen 12 dagen verkocht hij 1.000 programma's voor 2,39 euro.

Goudkoorts

Volgens Brian Greenstone is het een soort goudkoorts. Zijn bedrijf Pangea Software ontwikkelde verschillende spellen voor de iPhone. Hij verwacht hiermee dit jaar 5 miljoen dollar om te zetten. Greenstone, die al 21 jaar spellen schrijft voor Apple computers beweert dat hij in de laatste vijf maanden net zoveel heeft verdiend aan het ontwikkelen van iPhone-applicaties dan aan 21 jaar game-ontwikkeling. Hij is dan ook gestopt met ontwikkelen voor de mac. Omdat er maar weinig mankracht en tijd nodig is om een app te ontwikkelen blijven de kosten ook laag. "Een of andere whizzkid kan op zijn zolderkamer letterlijk een miljoen verdienen met het schrijven van een app", aldus Greenstone.

Ocarina