Apple maakt gemiddeld maar liefst 34 procent marge op zijn iPhones, terwijl Nokia niet verder komt dan een marge van 4,5 procent. Tel daarbij op dat de gemiddelde prijs van een Nokia minder dan 100 dollar is, en Apple een gemiddelde verkoopprijs van meer dan 600 dollar, en het is duidelijk dat Nokia heel veel mobieltjes moet verkopen om Apple in omzet voor te blijven.

Een marktanalist van het bedrijf Asymco heeft een diepgaande studie gemaakt naar de marktpositie van de zeven belangrijkste aanbieders van mobiele telefoontjes (ook smartphones) en kwam tot de conclusie dat in bruto winst Apple veruit de markt domineert, met slechts 3 procent aan marktaandeel in units.

Data uit 500 bronnen

Asymco heeft gebruik gemaakt van zo’n 500 bronnen, waaronder IDC, Gartner en dergelijke, om tot een aantal goede dataanalyses te komen. Het heeft gekeken naar volumeaantallen, omzet, gemiddelde verkoopprijzen bruto winst en marges van de zeven grootste aanbieders van mobieltjes. Dat zijn Nokia, Samsung, Motorola, Sony-Ericsson, LG, RIM en Apple.

Als van die zeven de brutowinst bij elkaar wordt opgeteld, heeft Apple daarvan 48 procent. Nokia is tweede met 22 procent, RIM derde met 17 procent. Drie jaar geleden zag het er heel anders uit. Nokia was toen niet alleen in aantallen heer een meester, maar ook in brutowinst: 63 procent van de markt. De toenmalige nummer 2 Samsung sluit nu vrijwel achteraan. Apple had drie jaar geleden slechts 1 procent van de markt als het gaat om winst.

Andere verdeling van taart

Volgens Asymco verliezen de traditionele aanbieders, zoals Nokia, vooral doordat ze nauwelijks hebben gereageerd op (relatieve) nieuwkomers in de markt, zoals Apple, HTC en RIM. En dat voelen ze. Volgens de analist is de totale taart (markt) in zowel omzet als winst amper gegroeid (anders dan in volume), maar worden de taartpuntjes nu anders verdeeld. Tweederde van de taart is verschoven van de traditionele leveranciers naar de nieuwkomers.

Die herverdeling heeft vooral Nokia overrompeld, vooral door de snelheid waarmee het is gegaan. Drie jaar is normaal gesproken niet meer dan twee productcycli en dat is op zich al sneller dan cycli in andere industrieën. “Maar de intrede van de nieuwkomers was zeer verstorend voor de markt en dat leidt tot ongelijke competitie. Het verschuiven van winstaandelen is vaak de laatste fase van een dergelijke marktverstoring en maakt de veranderende marktposities onomkeerbaar”, zegt Asymco.

Android nieuwe verstoorder?

Niettemin ziet het bedrijf een mogelijke nieuwe marktverstoring: Android. “Kan Android zorgen voor een nieuwe herverdeling van de winst?”, vraag Asymco zich af. En: wie zal van die herverdeling het meest profiteren?

Eigenlijk gokt Google op dit moment op de ‘usual suspects’ als Samsung, LG, Motorola en Sony Ericsson (HTC is niet in het onderzoek meegenomen), maar dat zijn in de analyse van de zeven grootste spelers van dit moment wel de grootste verliezers. Verliezers die niet in staat zijn geweest mee te gaan in veranderende marktomstandigheden. Daarom zal het ze niet meer aan de top brengen, zegt Asymco. “Android is slechts voor even een reddingsboei.”