Dat concludeert het Deense analistenbureau Strand Consult na onderzoek bij verschillende operators die de iPhone voeren, zoals AT&T, T-Mobile, Orange, TeliaSonera en O2. "Niet een van deze operators heeft zijn marktaandeel, omzet of winst zien groeien als resultaat van de introductie van de iPhone", schrijft het bureau.

"In tegendeel, sommige operators hebben winstwaarschuwingen moeten afgeven als gevolg van de iPhone, onder meer AT&T en SingTel", valt te lezen in het onderzoeksrapport wat Webwereld in handen heeft.

Kannibaal

Sinds de introductie medio 2007 zijn er ruim 20 miljoen iPhones over de toonbank gegaan. Maar het is vooral Apple die er kwartaal op kwartaal de vruchten van plukt.

Volgens de analyse van Strand is het gehypete toestel eerder een Trojaans paard dat de winst van providers uitholt en "geen enkele aandeelhouderswaarde creëert".

De smartphones worden door de providers namelijk zwaar gesubsidieerd om nieuwe klanten te trekken Veel switchers zijn echter geen nieuwe maar bestaande klanten, constateert Strand Consult. De iPhone kannibaliseert daarmee de bestaande, meer lucratieve verdienmodellen van operators, concluderen de analisten.

Driver van groei

T-Mobile Nederland herkent zich echter geheel niet in het beeld dat Strand Consult schetst. Een woordvoerster kan geen details geven over de invloed van de iPhone op omzet en winst van de operator. Zij benadrukt wel dat het toestel een enorme "driver van groei" is.

"Voordat de nieuwste iPhone [3G S] op de markt kwam, hebben we al 200.000 iPhones in Nederland verkocht. En daar zit een aanzienlijk aantal klanten bij die voorheen nog niet bij T-Mobile zaten."

'Zeker waard'

Volgens T-Mobile is de iPhone de investeringen zeker waard. "Het heeft heel veel positieve bijeffecten. Bovendien moet je altijd in nieuwe abonnees investeren. Uiteindelijk draagt de iPhone ook bij aan de winst van T-Mobile", verzekert de zegsvrouw.

Arrogantie Apple

In 2007 constateerde analistenbureau Current Analysis al dat veel providers de iPhone te duur vonden. Destijds verklaarde meerdere Europese telecombedrijven tegenover marktanalist Avi Greengart van de marktonderzoeker niet bereid te zijn de stringente eisen die Apple stelt aan een samenwerking, in te willigen. De telecombedrijven verweten Apple een arrogante houding en zagen daarom liever af van zakendoen met het bedrijf.