Het probleem zit deels in het feit dat zakelijke klanten hun betalingen uitstellen, soms tot wel 60 dagen. Ondertussen moet Droam het door zijn gebruikers verstookte 3G-verkeer wel afrekenen, en sommige leveranciers zelfs vooruitbetalen. "Ons financiële model is daar ook op ingericht, maar we hebben onlangs een gigantische schuld van een tweetal klanten voor onze rekening moeten nemen", schrijft Droam-oprichter Phillip Actor.

Gat van 75.000 euro

Hij vraagt klanten en potentiële klanten in een zaterdag gepubliceerde open brief om het financiële gat te vullen. Het gaat om zo'n 75.000 euro, wat volgens Droam niet oploopt. Toch is dat gat levensbedreigend voor de verhuurder van WiFi-routers met ingebouwde 3G-modem.

"Heel simpel gezegd kunnen we onze diensten alleen blijven leveren als jij als bestaande klant ons een handje wilt helpen. Ons doel is om binnen 48 uur een 1000-tal boekingen voor Droams binnen te halen. Actie is dus NU nodig en absoluut nodig voor het voortbestaan van ons huidige bedrijfsmodel."

Te ver geroamd

Deze levensbedreiging is dus te wijten aan twee zakelijke klanten, die Actor niet bij name wil noemen. "Zij hebben ver buiten onze roaminggebieden de Droam gebruikt ondanks uitdrukkelijk verbod; tot 1 april konden we dat technisch nooit voorkomen." Het dure dataverbruik buiten het roaminggebied is in maart gebeurd, waarna de telecomfactuur daarvoor half april binnenkwam bij Droam.

"De kosten hiervan hebben we niet volledig aan klanten doorbelast als er per ongeluk wat mis ging; wij zijn er immers juist om de kosten zo laag mogelijk te houden maar grootverbruikers moeten altijd een coulant maar fors bedrag betalen. Deze twee weigeren dat. Tezamen met de voorfinanciering voor de huidige gebruikers trekt dat ons in het rood."

Deadline

Banken geven niet thuis voor een lening en de telecomprovider met de openstaande rekening heeft Droam tot maandag 7 mei de tijd gegeven. Dan gaat het stappen ondernemen. Actor schrijft nog in een blogpost dat die provider "ons al een hoop ruimte geeft, echt heel veel."

Maar die schuldeiser "kan niet dulden dat we die factuur niet betalen, zeker niet als het toegezegd is." Die betalingstoezegging is eerder door Actor zelf gedaan. Hij deed dat op basis van een persoonlijke lening die een buitenstaander hem zou geven, maar dat bleek afgelopen woensdag toch niet door te gaan.

Droam moet voor maandagmiddag 14:30 voorbij de 700 betaalde pre-orders zijn. Zondagavond was de teller net voorbij de 150 stuks. "In dit tempo halen we niet ons doel van 700 tegen 14:30 morgen 7 mei", blogt het Nederlandse 3G-roamingbedrijf daar. Het praat wel met "veel potentiële investeerders" die een mogelijke andere oplossing vormen.

'We zijn net winstgevend'

Actor stelt wel dat Droam er verder goed voor staat. "We zijn net winstgevend geworden, groeien zeer fors en gaan een groots zomerseizoen tegemoet. De omzet ligt nu ruim acht keer hoger dan in dezelfde tijd vorig jaar! Ook is een wereldwijd concern geïnteresseerd, dat ons in graag tientallen landen en bij tienduizenden gebruikers op de kaart kan en wil zetten. Wij hebben dus vertrouwen in de toekomst, maar we moeten vandaag actie nemen."

Update: De teller van vooruitbestellers staat maandagochtend 6:00 op 182 klanten, wat nog flink verwijderd is van de benodigde 700 stuks. Bijkomend zijn nog wel enkele zakelijke klanten die hebben aangeboden 6 maanden vooruit te betalen, meldt Droam bij deze nieuwe tussenstand.