Intercity’s langer online

Treinreizigers kunnen een jaar langer gebruik maken van gratis WiFi in de trein. Dat laten de NS en T-Mobile weten in een persbericht. Inmiddels zijn er 300 intercity-treintoestellen voorzien van gratis draadloos internet voor de reiziger via het ICT-platform OBIS, dat reisinformatie en televisie levert via beeldschermen in de coupés, en in de toekomst mogelijk ook drukte in treinen gaat meten.

In maart 2010 reed de eerste intercity met WiFi, herkenbaar aan het WiFi-logo op de trein. Gebruikers zijn verdeeld over de dienst, die veelal last heeft van een trage verbinding maar desondanks populair is. In de maand februari telde de NS ruim 1,8 miljoen internetsessies met een gemiddelde duur van 43 minuten en werd er meer dan 20 terabyte aan data verwerkt. Nog 65 treintoestellen krijgen dit jaar gratis WiFi.

Facebook Home slaat aan

Gebruikers zijn bijzonder nieuwsgierig naar de Android-skin Facebook Home, schrijft techblog The Verge. De teller van het aantal downloads in Google Play is na 9 dagen de 500.000 gepasseerd, een respectabel aantal aangezien de Facebook-interface alleen beschikbaar is op de topmodellen van Samsung en HTC en de goedkopere smartphone HTC First.

Volgens het techblog is de populariteit van Facebook Home moeilijk te vergelijken met andere apps in de Android-winkel, vanwege de beperkte beschikbaarheid. Suggesties dat Google plannen heeft om Facebook Home te blokkeren in Android, zijn door Google-CEO Eric Schmidt weggewuifd. Hij looft de open strategie van zijn eigen app-winkel en noemt Facebook Home daar een bevestiging van.

Google Play groeit, App Store casht

We blijven nog even bij Google Play. Want de Android-winkel groeit nog altijd beduidend harder dan de App Store van Apple. Die laatste winkel verdiend echter veel meer, meldt persbureau Reuters. De bevindingen zijn gebaseerd op marktonderzoek van enerzijds Canalys en anderszijds App Annie, een bedrijf dat de markt voor apps analyseert.

Alle app-winkels hebben volgens Canalys samen 2,2 miljard dollar opgeleverd in het eerste kwartaal van 2013. Daarvan gaat er maar liefst 74 procent, oftewel 1,48 miljard, naar Apple. Google moet het doen met 18 procent. Data van App Annie komt hier globaal mee overeen. Zij berichten tevens dat de omzet van Google Play nu op 38 procent van die van Apple’s App Store zit, wat een jaar geleden nog 10 procent was. Ook qua aantal beschikbare apps zitten de twee kemphanen inmiddels op een gelijk niveau.